Efter år av utredande och förhandlingar har Sverigeförhandlingen, i sin rapport som nu lämnas till regeringen, landat i att sträckan Stockholm—Göteborg bör prioriteras om man av finansiella skäl måste välja när höghastighetstågen ska byggas.
I så fall får sträckan Stockholm—Malmö ställa sig på kö. Orsaken till valet är att sträckan Stockholm—Göteborg ger större tidsvinst och berör fler resenärer enligt Sverigeförhandlingen.
– Och vi får in stora städer som Jönköping och Borås tidigt, säger Wessberg.
Krävs lån
Regeringsutsedda Sverigeförhandlingen ser dock helst att båda sträckorna byggs samtidigt och att staten lånar pengar till bygget. Enligt de senaste kalkylerna kostar projektet totalt omkring 230 miljarder kronor.
– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag. Går vi anslagsvägen kommer systemet att vara på plats tidigast år 2064. Med en lånefinansiering har vi banorna på plats ca 2035, säger HG Wessberg.
På Västra Götalandsregionen anser man också går med på Sverigeförhandlingens rekommendation om att bygget ska kunna finansieras av lån.
– Det är utmärkt att Göteborg–Stockholm prioriteras men vi är inte i land för att det krävs att regeringen med på att lånefinsiera så att det går att bygga, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande till SVT Nyheter Väst.
Utvecklar arbetsmarknad
På Västsvenska handelskammaren är man också positiva till prioriteringen.
– Det skulle bli ett fantastiskt lyft för Göteborgsregionen, säger Johan Trouvé, vd på Svenska handelskammaren.
– Det skulle innebära att kartan ritas om att arbetsmarknaden utvecklas då personer med kompetens i Jönköping bara har en 50 minuters restid till Göteborg, säger Trouvé.