Göteborgarnas skattepengar rullade i Cannes

Uppdaterad
Publicerad

Uppdrag Granskning har undersökt Göteborgs årliga engagemang i fastighetsmässan Mipim i franska Cannes och avslöjar bland annat generösa bjudningar och felaktiga kvitton.

Den årliga Fastighetsmässan Mipim i Cannes på franska Rivieran lockar varje år runt 20 000 besökare. På plats finns flera svenska kommuner, bland annat Göteborg som i år skickade 40 personer.

Mässan präglas av generös representation. Det kommunala bolaget Business Region Göteborg ordnande i år både kick off och investerarträff med öppen bar på ett av Cannes mest exklusiva hotell för sammanlagt 446 000 kronor. Exklusive moms.

När Uppdrag granskning undersöker kommunens konstnader för mässan hittas en rad kvitton som inte borde ha godkänts. Ett kvitto från Bostadsbolagets vd Bertil Rignäs som ska avse lunch visar sig komma från en klädbutik. Ett annat kvitto kommer från Älvstranden utvecklings före detta vd Mats Andersson. Det skulle avse frukostmat men visade sig vara sex flaskor mousserande vin och gourmetmat och inhandlades bara timmar innan han åkte hem från Cannes.

Listan på märkliga kvitton som godkänts är lång och det trots Göteborgs satsning på att skärpa kontrollen i kommunen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.