Foto: TT

Göteborgs-Posten rekryterar 25 journalister

Uppdaterad
Publicerad

Göteborgs-Posten kommer att rekrytera 25 journalister i en kommande satsning på mer lokaljournalistik, ekonomi och politik, en vändpunkt efter flera år av nedskärningar.

GP och Stampenkoncernen har genomgått flera år av nedskärningar och personalminskningar, men nu satsar man på det redaktionella innehållet igen och kommer att rekrytera 25 journalister.

– Det är superroligt att kunna presentera den här satsningen, och visst är det en vändpunkt, säger chefredaktör Christofer Ahlqvist till SVT Nyheter Väst.

Stampen

LÄS MER: Stampen ansöker om rekonstruktion

Satsning på politik och ekonomi

– Vi har genomgått tuffa tider och är glada över att kunna genomföra en satsning på det redaktionella innehållet igen.

 – Vi kommer att kunna erbjuda ännu mer kvalitativ lokaljournalistik i kombination med nationella och internationella toppnyheter, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på GP.

Först ut är satsningarna på utökad ekonomi- och politikbevakning.

– En del rekryteringar handlar om att fylla hål efter personer som slutat, men vi kommer också att satsa på personer med ny digital kompetens.

Nyrekryteringarna bygger på att resurser frigörs vid interna omprioriteringar.

GP ska slå ihop onlineredaktionen med övriga redaktioner och samla alla redaktionella tjänster i Göteborg.

– Det är dags för hela bolaget att bli digitalt och det digitala tänket måste genomsyra hela redaktionen, säger Christofer Ahlqvist.

Stampen Digitala Medier försvinner

Bolaget Stampen Digitala Medier försvinner och verksamheten går in i Stampen Lokala Medier. Inom Stampen Digitala Medier finns några redaktionella tjänster i Stockholm.

– De tjänsterna vill vi flytta till Göteborg och personerna i Stockholm kommer att erbjudas nya jobb i Göteborg, men självklart måste detta förhandlas först, säger Christofer Ahlqvist.

Totalt kommer det att finnas 100 journalister på GP när rekryteringarna är genomförda i början på hösten.

Ska börja ta betalt även digitalt

– Den här satsningen ska ytterligare stärka vår prenumerationsaffär i print och skapa förutsättningar för att kunna ta betalt för vårt digitala innehåll under hösten, säger Johan Hansson, vd Stampen Media.

I Stampen Lokala Medier ingår även Hallands Nyheter, Hallandsposten, Bohusläningen, TTELA samt Strömstads Tidning, plus åtta gratistidningar.

Vad betyder de här förändringarna för dem?

– Vi har nyligen infört lokala ledningsgrupper på de lokala dagstidningarna,  och de ingår i en större satsning på lokaljournalistik, men vad det betyder i detalj för respektive tiidning kommer vi att återkomma till, säger Johan Hansson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Stampen

Mer i ämnet