Foto: SVT

Gryaab betalade 300.000 för reklam om öppet hus

Uppdaterad
Publicerad

Modellarvoden, Facebookfilm och annonser. När kommunägda Gryaab skulle bjuda in till öppet hus på reningsverket satsade man stort. Men trots nästan 300.000 kronor i reklamkostnader – så blev besökarna betydligt färre än man räknat med.

Reningsverket i Göteborg har precis installerat ett nytt kvävereningssteg. Därför bjöd kommunägda Gryaab in medborgarna till ett öppet hus. Tanken var att 2.500 människor skulle besöka reningsverket. Men bara 700 kom.

– Vi hade väldigt väldigt gärna sett fler besökare, men det råder vi inte alltid över, säger VD:n Karin van der Salm.

För att informera människor om evenemanget satsade Gryaab ordentligt på reklam. Det kommunalägda bolaget köpte tidningsannonser för över 50.000 kronor, ordnade en hemsida, och spelade in videoklipp för publicering i sociala medier.

Ett sju minuter långt videoklipp som lades upp på Facebook kostade över 120.000 kronor. I videon – där radioprofilen Emma Knyckare agerar reporter – tillfrågas göteborgare om vad de tror att andra människor spolar ner i toaletten. Videon avslutas med att reportern bjuder in tittarna till öppet hus på reningsverket.

Väcker ilskna reaktioner

Totalt kostade reklaminsatserna 300.000 kronor. Det väcker ilskna reaktioner bland göteborgarna.

– Nu har jag inte så bra koll på vad saker kostar. Men jag tycker att det låter ganska mycket. Och jag tycker att man hade kunnat lägga de pengarna på andra saker som är viktigare, säger Hanna Hultinsson.

SVT: Den här videon betalade de drygt 120.000 kronor för. Vad tänker du om det?

– En Facebookfilm för 120.000? Jag tycker att det låter som jättemycket pengar. Det kändes som att jag kunde ha gjort den lika bra för typ hundra kronor, säger Hanna Hultinsson och får medhåll av Henrique de Brito längre bort på gatan.

– De lade 300 kronor på reklam?

SVT: Nej 300.000 kronor.

– Jaha 300.000. Jag tycker att det är mycket pengar.

– Varför ska de använda så mycket pengar? Bara för att människor ska komma dit, dricka lite kaffe, få lite information och så vidare.

– Om det är något som de kan göra profit på efteråt så kan det ju vara värt. Det kanske var så de tänkte, jag vet inte. Eftersom det bara var 700 som kom så tycker jag att det för mycket pengar de lagt på det här, säger Henrique de Brito.

300.000 var inom budget

Karin van der Salm på Gryaab säger att satsningen höll sig inom budgeten, och att hon själv tycker att filmen som publicerades på Facebook var bra. Enligt Gryaab har den setts av över 32.000 personer.

– Spontant känns det som att det var en bra satsning, men självklart ska vi också titta på hur vi kan förbättra oss, säger hon.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln påstods att filmen på Facebook setts av drygt 900 personer. Den siffran gällde dock endast för en av alla delningar av Facebookfilmen. Rätt siffra ska vara 32.986. Vi beklagar misstaget och har ändrat siffran i artikeln ovan.

Om Gryaab

Gryaab är ett aktiebolag som ägs av kommunerna Göteborg, Ale, Härryda, Kungälv, Lerum Mölndal och Partille. Göteborgs stad är den största ägaren med 71 procent av aktierna. Verksamheten finansieras genom VA-avgiften.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.