Oro i Gullspång: Flerårigt slusstopp tar död på sjöfrakten i Vänern

Publicerad

Slussarna i Trollhättan ska renoveras. Men om Trafikverket väljer alternativet att helt stänga slussarna under flera år så hotas Vänerhamnarnas verksamhet menar kommunerna runt Vänern.

– Det skulle ta död på sjöfarten i Vänern, säger Carina Gullberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Gullspång till SVT Nyheter Väst.

Den politiska ledningen i Trollhättan har förkastat Trafikverkets två alternativ till ny slussdragning. Dessa förslag innebar att farleden in och ut ur Vänern skulle varit öppen.

Därför utreder Trafikverket en ombyggnad i befintligt system vilket innebär att sjötrafiken skulle stå still i två till fem år. Det drabbar hamnarna i kommunerna längre uppströms. De hävdar att ett flerårigt stopp kan betyda slutet för sjöfrakten i Vänern.

Motsvarar tiotusentals lastbilstransporter

Transporterna skulle då behöva ersättas med stora mängder lastbilstransporter. Vänerhamns fem hamnar i Vänern har 600 anlöp om året. Varje fartyg kan lasta motsvarande 115 lastbilar.

Det handlar alltså om tiotusentals lastbilstransporter som behövs årligen om slussarna stängs.

– Om våra kunder då löser andra transporter via landsväg så är jag väldigt tveksam till om de kommer tillbaka, säger Maria Gustafsson, Vänerhamns driftchef i Otterbäcken.

– Jag kan ju förstå oron, men det går ju att lösa, anser Paul Åkerlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan.

Åmål: ”Mycket negativa konsekvenser”

Kommunerna ska nu skriva remissvar till Trafikverket om de följder en stängning av slussarna skulle medföra. I hamnen i Åmål har sjögodsvolymen ökat mycket kraftigt på senare år.

Åmåls kommun har redan lämnat sitt svar och skriver att en stängning i 2-5 år ”skulle medföra mycket negativa konsekvenser för Åmåls kommun och Vänern”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.