Anders Kling, biträdande affärschef Västtrafik, vill att alla ska ta på sig bälte på bussen. Foto: SVT

Hälften använder bälte i bussen

Publicerad

Sedan 2004 är det är lag på att använda bältet i bussen när bussarna är utrustade med säkerhetsbälte. Men trots det är det bara hälften av passagerarna i bästa fall som använder dom.

– Vi vill att alla ska använda bälte i bussen, säger Anders Kling, biträdande affärschef Västtrafik. – Vi satsar på 100 %, även om det känns som en utopi just nu.

– Jag tycker att Västtrafik och bussbolagen måste göra mer och att det måste göras i snabbare takt, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.

För många kan det kännas naturligt att ta på sig bussbältet när man åker på längre bussresor på exempelvis motorväg eller mindre vägar på landet, men många anser att det inte behövs bälte när man åker buss inne i staden.

Bälten räddar liv

Och även om det är naturligt att ta på sig bältet i bilen, vilket är ett lagkrav, så verkar just bussar få allmänheten att tveka att göra samma sak. Även om bältena räddar liv.

Vid fem större bussolyckor under 2003-2018 dödades 26 personer. Sex av dem hade sannolikt överlevt om de hade använt bälte:

Ängelsberg i Västmanlands län år 2003

Arboga i Västmanlands län år 2006

Rasbo i Uppsala län år 2007

Tranemo i Västra Götalands län år 2014

Sveg i Jämtlands län år 2017

Att inte ta på sig bälte i bussen kan innebära 1500:- kronor i böter, men risken för att bötfällas är liten. Polisen har inte resurser att kontrollera bältesanvändningen på bussar i någon större omfattning. Och att bli uppmanad att ta på sig bältet, när det är fullt på bussen och det inte finns några sittplatser, blir för många förvirrande och gör lagen verkningslös.

Är det en lag som behövs?

– Ja, det känns väldigt logiskt, om du sitter i en bil och måste ha bälte, och det räddar liv, så borde du ha det i en buss också, säger Maximilian Davidsson, resenär.

Västtrafiks bussflotta

Västtrafik har 2077 bussar inregistrerade och av dessa är 1383 fordon utrustade med bälten. Samtliga linjer ” i landsbygdstrafiken” och de klass II fordon som trafikerar landsbyggstrafik är idag utrustade med bälten. Övriga är klass I tätortstrafik som trafikerar stadstrafik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.