I höst kommer Västtrafik byta ut sina gamla utropsröster på spårvagnar, bussar och tåg. I nästan två veckor har en omröstning legat ute på deras hemsida där tre olika alternativ funnits att välja mellan.
– Det är väldigt kul att så många engagerat sig och lämnat sin röst, säger Jens Holmberg som är pressinformatör på Västtrafik.
Krantz ersätts av robotröst
Sedan 2011 har till exempel Göteborgarna haft en manlig utropare med Göteborgsdialekt som berättat vart de västsvenska resenärerna är på väg – inläst av komikern Martin Krantz. Men nu blir utroparen lite mindre mänsklig.
– Det kommer bli lättare för oss att byta ut namn på platser om det uppstår några felaktigheter. Med en syntetisk röst kan vi göra ändringar inom ett dygn. Och dessutom kommer vi att ha en enhetlig röst i hela regionen, sa Lena Jovén på Västrafikspresstjänst till SVT Nyheter Väst då.
Det viktigaste har också varit att rösten är stark, hörs genom buller och att passagerarna och spårvagnschaufförerna inte blir trötta av att lyssna till den.
Ingen Glenn Hysén
Men hade SVT Nyheter Västs egna omröstning varit den avgörande så hade utroparen varit en stark Göteborgsprofil – nämligen Glenn Hysén, som fick 21 procent av rösterna, vilket var dubbelt så mycket som tvåan Janne Josefsson. På delad plats då med ”en konstgjord röst”.
– Haha, ja Glenn hade säkert gått hem i Göteborg Men det kanske inte hade varit lika populärt på andra ställen i regionen, säger Jens Holmberg.
Totalt röstade 1.731 personer i SVT:s omröstning.
Kvinnlig intonation – utan dialekt
Alla alternativ var syntetiska röster, en kvinna och två män. Vinnaren blev alternativ nummer tre och vann med 40 procent röster av alla 17.836 som röstat.
– Det blir en neutral kvinnlig röst, utan någon direkt dialekt men med västsvensk intonation, säger Jens Holmberg som är pressinformatör på Västtrafik.
Tips: Hör rösten i klippet ovan!
Till hösten någon gång mellan september – oktober beräknas alla västsvenska resenärer få höra den nya syntetiska stämman ljuda genom högtalarsystemen från Kungsbacka i söder till Åmål i norr.
– Jag tyckte faktiskt om alternativ tre. Jag gillar att det är en kvinnlig och tydlig röst som är neutral, Jag tror att den kommer passa bra, säger Jens Holmberg.
Den nuvarande rösten på tågen byts ut lite längre in på hösten på grund av att de använder sig utav ett annat system.