Det är svaren från Nationella patientenkäten 2018 som visar att Skaraborgs sjukhus ligger högre än alla andra sjukhus i Västra Götalandsregionen när det kommer till bemötande och respekt samt delaktighet och involvering.
Sjukhusets siffror ligger även högre än riksgenomsnittet.
– Det känns jättekul, säger Susanne Gustavsson, kvalitetschef på Skaraborgs sjukhus.
”Patientcentrerat arbetssätt”
Hon berättar att sjukhuset aktivt har försökt arbeta på ett patientcentrerat arbetssätt, något hon tror är förklaringen till att patienterna blir nöjda med vården.
– När man kommer till sjukvården får man rollen som patient, och då hamnar man automatiskt i en situation där man ibland inte blir bemött som den person man faktiskt är. Att jobba med personcentrerat arbetssätt betyder att man ska ha en relation till patienten, så att man blir mer jämlika. Patienten ska ha möjlighet att vara med i besluten som rör ens vård, säger hon.
Delaktighet viktigast
Över 4 000 patienter har i patientenkäten gett sin syn på bland annat helhetsintryck, emotionellt stöd, delaktighet och involvering, respekt och bemötande, kontinuitet och koordinering, information och kunskap samt tillgänglighet, på Skaraborgs sjukhus.
Svarsfrekvensen på enkäten har varit drygt 46 procent.
– Alla delar är viktiga och hänger ihop, men just delaktigheten har vi satsat mest på. Vi vill att så många som möjligt ska bli involverade i sin egen vård och behandling, säger Susanne Gustavsson.