Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vissa kläder stämmer inte överens med hur de är porträtterade”, säger Emelie som blev blockerad efter att ha returnerat för mycket kläder. Foto: George Adam/SVT

Emelie blockades av modejätten efter för många returer

Uppdaterad
Publicerad

En liten grupp kunder står för en stor del av alla returer vid köp på nätet. Det enligt e-handelsföretaget Boozt som har blockerat 42 000 kunder för att motverka vad man kallar returmissbruk. Även modeföretaget Nelly har blockerat kunder.

– Först fattade jag ingenting. Sen kändes det som att jag hade gjort någonting fel, säger Emelie, en av många som fått restriktioner från flera e-företag.

Emelie i Göteborg köper fem till tio nya klädesplagg i månaden och det mesta köper hon online. 

– Det är så smidigt för mig som konsument, jag kan ligga i min tv-soffa och bara klicka hem, säger hon.

Blockades av företaget

Men en dag när hon skulle köpa kläder så gick det inte att beställa. Hon hade blivit blockad som kund.

– Först fattade jag ingenting. Sen kändes det som att jag hade gjort någonting fel, säger Emelie.

Modeföretaget Nelly, som blockat Emelie, skriver till SVT att ohållbara returbeteenden är kostsamma att hantera och dåliga för miljön.

– En avstängning från köp hos oss händer inte slumpmässigt eller vid enskilda fall/tillfällen, utan baseras på en bedömning utifrån flera faktorer i kunds beteenden, skriver deras pressavdelning i en kommentar.

E-handelsföretaget Boozt får spridda reaktioner från de 42 000 kunder som de blockat från att handla på obestämd framtid.

– En del blir förbannade och tycker att de blivit orättvist behandlade, säger Sandra Gadd, finans- och hållbarhetschef på Boozt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.