Huggsexa om gratisparkeringar

Publicerad

Överfulla pendelparkeringar är ett bekymmer för många resenärer i väst. I Alingsås är det hård kamp varje morgon om stadens gratisparkeringar samtidigt som det nya parkeringshuset gapar tomt.

På Alingsås pendelparkering finns 370 platser. Enligt Västtrafiks mätningar är den oftast helt full så att ta bilen dit för att jobbpendla till Göteborg kan vara svårt.

– Kommer man inte i rätt tid så är det fullt och det är kaotiskt. Man får ibland ställa sig borta på McDonalds och sno deras platser eller på Volvo faktiskt, säger Thomas Johansson, Alingsåsbo och pendlare.

– Dom har ju också ställt sig borta vid biltvätten och även ställt sig så pass dåligt så att folk inte kunnat tvätta sina bilar, för dom har haft tur att kanske komma in men kan inte köra ut bilen sedan. Folk vill ju få plats med sina bilar så då parkerar dom in andra, säger Rebecca Andersson från Alingsås.

Samtidigt som det är överfullt på gratisparkeringen så gapar det nästan tomt i det nya privata parkeringshuset intill. Där kostar det nämligen 40 kronor om dagen att parkera. Precis där parkeringshuset står hade kommunen tidigare flera gratisparkeringar för pendlare men den tomten såldes.

– Vi såg ett värde i att en privat entreprenör förädlade den och skapade fler parkeringsplatser, säger kommunalråd Daniel Filipsson (M).Parkeringshuset fyller en funktion, sedan får ju naturligtvis dom som äger det jobba med marknadsföring och hitta rätt prisläge för att fylla det.

Det är inte bara i Alingsås som det är överfullt på pendelparkeringen, detsamma gäller på många platser runt om i Västra Götaland. Och det är inte bekymmersfritt att få till fler parkeringsplatser även om ambitionen är att fler ska välja att åka kollektivt.

– Ja, när det gäller att bygga ut så är ju den avgörande frågan om vi får åtkomst till mark. Vi försöker samarbeta med kommunerna för att få den mark vi behöver för att bygga ut, säger Line De Verdier, projektledare Västsvenska paketet Västtrafik.

Enligt Daniel Filipsson är Alingsås kommun redo att upplåta mark för pendelparkeringar om de har den tillgänglig.

– Det finns mark i närheten, sedan finns det svårigheter att få bygglov nära järnvägen. säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.