Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kriget i Ukraina har lett till brist på ämnet urea, ett ämne som används vid tillverkning av tillsatsen AdBlue, vilken hjälper till att rena avgaserna från dieselbilar. Christian Lundell, vd på Arom-dekor i Lockryd är orolig. Foto: SVT

Viktig tillsats för dieselbilar kan ta slut på grund av kriget

Uppdaterad
Publicerad

Kriget i Ukraina har lett till brist på ämnet urea, ett ämne som används vid tillverkning av tillsatsen AdBlue, som bidrar till att rena avgaserna från dieselbilar. Utan AdBlue går inte moderna fordon att köra som vanligt.

 – Lagret vi har nu kanske räcker tre, fyra veckor, säger Christian Lundell, vd på Arom-dekor i Lockryd utanför Borås.

Mer om bristen på AdBlue i klippet ovan.

När det gäller de flesta moderna dieselbilar med Euro 6-motor blir det flera konsekvenser om tillsatsen AdBlue inte fylls på. Först kommer den att få en prestandabegränsning, efter ett tag inträder nästa steg, hastighetsbegränsning. Slutligen kommer bilen inte starta om tillsatsen inte fylls på.

Detta scenario sägs också gälla drygt 50 000 tunga transportfordon som är utrustade med liknande teknik.

”Verkar inte finnas någon krisplan”

Bristen på urea har pågått sen Ukrainakriget startade för en månad sedan, vilket Borås Tidning var först med att rapportera om. Christian Lundell förvånas över att inga myndigheter verkar bry sig om det allvarliga i läget.

 – Jag oroar mig för att det inte verkar finnas nån krisplan, säger Christian Lundell.

Konsekvenserna för samhället om ca 50 000 lastbilar inte går att starta och om samtliga personbilar med Euro 6-diesel inte heller går att köra är svåra att överblicka. Men någon beredskap för om bristen på AdBlue blir akut finns inte enligt MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

 – Sverige har ju bestämt att vi inte ska ha några beredskapslager, det finns nu inga drivmedelslager på förnybara bränslen utan det som finns är det som finns i försörjningskedjan, säger Jan-Olof Olsson vid enheten för Försörjningberedskap på MSB.

Syftet med AdBlue är att minska fordonets utsläpp av kväveoxider. AdBlue används i dieseldrivna fordon, det finns i de flesta lastbilar samt i nyare dieseldrivna personbilar. Tar vätskan i tanken slut utan att fyllas på går det till slut inte att starta fordonet.

För att tillverka AdBlue krävs urea, en kemisk förening som finns naturligt i urinen hos däggdjur men som också kan framställas syntetiskt.  Ryssland är den stora exportören, en export som upphörde när kriget i Ukraina startade för en månad sen. Vid tillverkning av urea krävs naturgas, också det en resurs som påverkats av kriget i Ukraina.

Arom-dekor är en av fyra tillverkare av AdBlue i Sverige, det finns många fler i Europa. Alla påverkas av bristen på urea.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer