Joanna fick fel klänning efter flera månaders väntan. Foto: Jon Maximilian V. Sandbu

Kemtvätten slarvade bort Joannas brudklänning

Uppdaterad
Publicerad

Joanna lämnade in sin drömklänning på kemtvätt och trodde den skulle vara klar en vecka senare. Nu har det gått mer än ett halvår, och kemtvätten kan fortfarande inte hitta klänningen.

Joanna Bratz från Göteborg hade sytt upp sin drömklänning inför bröllopet i Grekland. Långa ärmar, låg rygg och knappar i ryggen.

Klänningen fick vara med både i Grekland och sedan på festen i Göteborg, för vännerna som inte kunde åka med.

Därefter lämnades den in på kemtvätt i centrala Göteborg för att rengöras och få nya knappar.

– Sedan åkte jag på min smekmånad och tänkte att den borde vara klar när jag kom tillbaka. Det brukar normalt inte ta mer än en vecka, säger Joanna.

Det var sista gången hon såg sin klänning.

Fick fel klänning efter fem månader

När smekmånaden var över började Joanna ringa till kemtvätten, först en gång i månaden, sedan en gång i veckan, för att höra hur lagningen och tvätten av klänningen hade gått.

Svaren hon fick varierade. Klänningen var hos ett annat skrädderi. Skräddaren var på semester. De kunde inte hitta rätt knappar. Skräddaren var sjuk.

– Det var jag som fick höra av mig till dem hela tiden. De påstod varje gång att de tappat bort mitt nummer. Jag har verkligen fått en katastrofalt dålig service och ingen återkoppling, berättar hon.

Efter fem månader fick hon slutligen samtalet från kemtvätten att komma och hämta klänningen. Men när hon kom dit fick hon en chock. Istället för hennes specialsydda klänning hängde en annan där, som var nästan identisk.

– De sa att lapparna på båda klänningarna försvunnit. Och att de förmodligen lämnat ut min klänning till fel brud. Men vilken annan brud skulle acceptera att få fel klänning, säger Joanna.

Helt förkrossad

Kemtvätten säger att de är ledsna för att Joannas klänning har försvunnit och att man försökt göra allt för att hitta den.

Som kompensation tänker kemtvätten erbjuda Joanna en ny uppsydd klänning, utifrån bilder av den gamla.

- Jag är inte intresserad av en ny klänning, och eventuell ersättning blir endast ett litet plåster på såren. Det handlar om att hela historien ligger i den klänningen. Jag valde ut den och sydde om den tillsammans med min mamma, och den var med på två bröllop, i Grekland och i Sverige. Vem vet, kanske vi får en dotter eller ett barnbarn i framtiden som vill ärva klänningen, säger Joanna.

Hon tror inte att hon kommer få tillbaka sin klänning och håller nu utkik på olika säljsajter i hopp om att den som eventuellt har fått fel klänning ska försöka sälja den.

– Jag är helt förkrossad över att klänningen är borta, den har ett så stort sentimentalt värde för mig, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.