Kinesiska turister vallfärdar till Fjällbacka

Publicerad

Allt fler kinesiska turister väljer att åka till Sverige och det märks tydligt i Fjällbacka i Bohuslän på Västkusten.
Samhället har blivit ett populärt stopp för kinesiska bussresor.
Men då de nya turisterna varken talar engelska eller har betalkort anpassade för våra system, är de en helt ny sorts besökare på orten.

En vanlig sommardag stannar uppemot tio bussar med kinseiska turister till i Fjällbacka, ett klassiskt fiskesamhälle på Västkusten. En guide visar dem runt i samhället och många foton tas. På en knapp timma är besöket över och bussen åker vidare mot Oslo eller Göteborg.

– Jag tar alla min grupper hit, berättar Fiona Wang som är reseledare på en av bussarna som stannat till i Fjällbacka. De klättrar upp i berget och tycker det är så vackert.

– De flesta här tycker det är roligt, säger Jacob Agertoft som är ordförande i samhällsföreningen. Men det är inte helt konfliktfritt heller. De skiljer sig ganska mycket åt från de turister vi är vana vid. Ibland går de in i en trädgård och sätter sig med sin medhavda lunch, eller tar en selfie på någons trappa.

Fick anställa parkeringsguider

Den något frikostiga tolkningen av allemansrätten går så klart att leva med, men förra sommaren blev parkeringssituationen ohållbar. I år anställde kommunen tre sommarvärdar som bara jobbade med att guida de kinesiska bussresenärerna rätt.

– De har samtidigt passat på att intervjua turisterna, säger Elenor Olofsson som är näringslivsutvecklare i kommunen. Vi hoppas kunna ta ännu bättre hand om dem om vi får veta lite mer om varför de kommer just hit.

De kinesiska turisterna i Fjällbacka har även blivit föremål för forskning. Turistrådet Västsverige följer utvecklingen i Fjällbacka och hoppas kunna hitta ett sätt där man kan sprida ut bussresorna till andra samhällen längs kusten. Och att handlarna ska hitta ett sätt att faktiskt tjäna på de nya besökarna.

– Idag är det många av dem som bara har asiatiska betalkort som inte fungerar hos oss, säger Fredrik Lindén, VD på Turistrådet Västsverige. Och om man ska göra affärer så får vi nog faktiskt tänka till lite här hemma.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer