Pandemi, containerbrist och stopp i Suezkanalen. Den senaste tiden har flera problem ställt till det för transportkedjorna i världen. Det har gjort det tydligare vilka risker som finns för svenska företag som har produktion utomlands.
– Under de senaste decennierna har fokus varit på utflyttning av produktion till lågkostnadsländer. Nu har det skett ett trendbrott på så sätt att fler företag väljer eller överväger att flytta hem sin produktion, säger Per Hilletofth, professor i industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle.
Han menar dock att utmaningarna kring transportkedjorna fanns redan innan coronakrisen.
– Intresset för hemflyttning startade redan innan pandemin men nu har utmaningarna med globala försörjningskedjor synliggjorts ytterligare.
Även Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren, har fått signaler av flera företag som börjat se över möjligheten att flytta hem sin produktion till Sverige eller Europa.
Pandemin skyndade på förflyttningen
Ett företag som valt att flytta hem produktion från Asien och Europa är möbelföretaget Kinnarps med fabriker på flera håll i Sverige, bland annat i Kinnarp utanför Falköping.
– Hållbarhet är en viktig del för oss så vi hade egentligen startat den här banan innan pandemin slog till. Men den påskyndade att vi skulle minska vår närvaro i Asien och istället koncentrera oss på vår egen verksamhet, säger Anders Hermansson, produktionsdirektör på Kinnarps.
Förflyttningen har lett till ett tiotal nya tjänster hos verksamheterna i Kinnarp, Jönköping och Skillingaryd. Om ungefär ett år siktar företaget på att inte ha någon produktion kvar alls i Asien.
I videon kan du följa med in i fabriken i Kinnarp och höra produktionsdirektören Anders Hermansson berätta mer om förflyttningen.