Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Konstnären Sebastian Rudolph Jensen och stadsarkitekt Björn Siesjö i debatt om framtidens Göteborg. Foto: SVT

Göteborgs-konstnärens hårda kritik: Skyskraporna trycker bort kulturen

Uppdaterad
Publicerad

På taket på Citygate i Gårda får man en utmärkt utsikt över Göteborg. 144 meter upp. Frågan här är; Kan billiga, gamla fastigheter för bland annat kulturaktivitet samexistera med dyra och nya höghus? eller måste dom rivas för att få plats med det nya.

– Jag tycker inte om höga hus. Det är liksom en symbol för Babylon, det är något groteskt tycker jag, säger konstnären Sebastian Rudolph Jensen.

Med sina 144 meter är Citygate näst högst i Göteborg, efter Karlatornets 245 meter, men utsikten över Göteborg är strålande. Det är tydligt var de höga husen sticker upp i staden. Vid Korsvägen, Gårda, Järntorget, Lindholmen/Eriksberg.

– De här höga husen är undantag, säger Björn Siesjö, stadsarkitekt Göteborg.

Han pekar på Karlatornet en bit längre bort på Hisingen, samt huset där debatten äger rum: Citygate i Gårda.

– De kan man ha på några ställen, men det är inte den staden vi bygger, det är inte något Dubai eller Abu Dhabi.

Kämpar för kulturen i billiga lokaler

Staden i övrigt ser relativt platt ut. Nya Ullevi ligger som en stor varm famn och väntar på konserter till sommaren. Spårvagnarna är små och rör sig sakta framåt i något som nästan liknar en modelljärnväg.

Konstnären Sebastian Rudolph Jensen och stadsarkitekt Björn Siesjö i debatt om framtidens Göteborg. Foto: SVT

Konstnären Sebastian Rudolph Jensen har en annan syn. Han anser att de höga husen trycker bort kulturen.

– I och med att gamla platser för kulturen har försvunnit och försvinner och är hotade så tycker jag att det finns en hänsynslöshet i hållbarheten, säger han.

Kan höga hus och kultur samexistera – se minidebatten i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.