Foto: SVT

Kört reguljärflyg i 14 år

Uppdaterad
Publicerad

Från militärflygplats till att köra reguljärflyg. Säve flygplats har varit med ett tag.

Det började redan 1940. Då anlades Säve flygplats som militärflygplats. Med åren kom banan även att användas som civil flygplats och 2001 började Ryan Air med sin första linje: resor till London.

Sedan slutet av november 2014 stoppades trafiken på Göteborg City Airport. Sedan dess har passagerare som tänkt flyga med Ryan Air, Gotlandsflyg och Wizz Air varit hänvisade till Landvetter.

Göteborg city airport

25 destinationer

Flygplatsbolaget, som gemensamt ägs av Swedavia, kommunen och Volvo, stoppade trafiken av säkerhetsskäl sedan det visat sig att man hittat sprickbildningar i landningsbanan och taxibanan.

Efter att i många år varit en flygplats för militär trafik fick Säve sitt kommersiella genombrott i samband med etableringen av lågprisbolaget Ryanair i början av 2000-talet. Några år senare var den en av Sveriges snabbast växande flygplatser med omkring 800 000 passagerare årligen. Fram till stängningen i november fanns flyg till 25 destinationer i 14 länder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Göteborg city airport

Mer i ämnet