Amanda är en av föräldrarna som känner sig lurade av Socialdemokraternas reklam. Foto: SVT

Kritikstorm mot (S) efter skolreklam

Uppdaterad
Publicerad

Flera föräldrar fick i brevlådan en lapp om att skola och fritids skulle vara stängt ”på fredag”. På andra sidan pappret fanns ett reklamutskick från Socialdemokraterna som handlade om föräldraledighet.

– Vi blev ju totallurade, vi fick information som såg helt riktig ut men som visade sig vara falsk, säger göteborgaren Amanda Duregård.

”Hej alla föräldrar. Glöm inte att skola och fritidshem är stängt på fredag på grund av planeringsdag!”, står det på ett utskick adresserat till 250 000 föräldrar i Sverige.

Först på baksidan av pappret framkommer det att det rör sig om en kampanj från socialdemokraterna som syftar till att införa fem dagar extra betald föräldraledighet per år för föräldrar med barn mellan 4 och 16 år.

– Jag hade inget emot budskapet på baksidan, men vi blev ju totallurade, vi hade fått information som såg helt riktig ut och som sen visade sig vara falsk, säger Amanda Duregård.

”Jag fick titta flera gånger”

Amanda Duregård berättar att hon blev överraskad över att skolan hade skickat ut information om studiedag med så kort varsel och att det var konstigt att de hade skickats hem och inte delats ut i skolan.

– När jag vände på kortet stod det något om socialdemokraterna. Jag trodde ärligt talat att det var två grejer som hade blivit ihopklibbade. Det var så svårt att få ihop framsidan och baksidan. Jag fick titta flera gånger innan jag insåg att det var en bluff. Jag blev skitsur, säger hon och fortsätter:

– Jag är besviken på att de i en valkampanj väljer att lura folk. Att skriva något som är lögn bara för att få upp ögonen för deras budskap.

”Ville göra det på ett lekfullt sätt”

Socialdemokraternas kommunikationschef Helena Salomonson menar att reklamutskicket är tydligt då partiets logga finns med och att det är signerat av Margot Wallström, ett av partiets stora namn.

– Vi ville göra det på ett lekfullt sätt, många har nog sett liknande lappar på skolan och kan känna igen sig i att det är svårt att få ihop studiedagar med jobb, säger Helena Salomonson.

Det är många föräldrar som har blivit förvirrade av reklamen, kan ni förstå varför?

– Det är jättetråkigt att de finns de som har missuppfattat och inte har sett baksidan. Men vi har också fått positiv respons på utskicket, säger Helena Salomonson.

Så här i efterhand tycker ni att reklamutskicket var en bra idé?

– Jag tycker det var en bra idé. Syftet var att kunna få en positiv upplevelse av förslaget. Men jag är så klart ledsen över att de här missuppfattningarna har funnits, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.