– Det gör ont så här inför julen, när det kommer många samtal från många som är ensamma och socialt isolerade. Men även de som har familj, men med tunga tankar om livet, skulle behöva hjälp, säger Bo Erlandsson.
Sämre förutsättningar
Kyrkans Jourtjänst i Göteborg hade betydligt bättre ekonomiska förutsättningar för två år sedan, och kunde då erbjuda även subventionerad personlig samtalsmottagning med tio anställda.
Nu är det efter budgetförändringar fyra anställda kvar och samtalsmottagningen i lokal är nedlagd. Då kunde väntetiden för de som ringde vara i genomsnitt 7 minuter, nu är den 16 minuter. Totalt tog man emot 21 000 samtal för 2017 men skulle, med fler volontärer, kunna ta emot 25 000.
– Vi ser en oroande utveckling, med ökande psykisk ohälsa i samhället och förr tog vi hand om många unga, säger Bo Erlandsson.
– Nu minskar möjligheten till ett samtal som kanske kan trösta och ge lindring.
Bra med långsiktigt engagemang
Att bli volontär innebär att man sitter tre pass i månaden efter att först genomgått en utbildning. Det krävs en viss framförhållning, så även om man skulle få en tillströmning nu så skulle de volontärerna inte kunna hjälpa till den här julen. Förhoppningen från Kyrkans Jourtjänst är att kunna få 100 volontärer i framtiden.
– Varje dag året om möter vi människor i nöd – i ensamhet, sorg och kris, med psykisk ohälsa och självmordstankar, säger Bo Erlandsson.
– Med den nya organisationen, kan vi koncentrera oss på en jourverksamhet, det är bra, med det har funnits en sorg över att samtalsmottagningen försvann, och att så många som kanske 4 000 inte kommer fram per telefon.