Hur snabbt du får budgetrådgivning beror på var du bor. Foto: TT/Arkiv

Långa väntetider till skuldrådgivningen i Västra Götaland

Publicerad

Väntetiderna till budget- och skuldrådgivning i Västra Götaland är långa, det visar Konsumentverkets undersökning. Det är 14 kommuner som har längre väntetid än Konsumentverkets rekommendation.

– Hela samhället blir drabbat av detta, säger Helene Olofsson, utredare på Konsumentverket.

På flera håll i Västra Götaland tvingas man vänta i 24 veckor för att få en tid hos kommunens budget- och skuldrådgivning. Helene Olofsson, utredare på Konsumentverket, tycker att det är jätteallvarligt att man får vänta så länge för att få hjälp med ekonomin och att det kan leda till stora konsekvenser.

– De som vänder sig till budget- och skuldrådgivare känner skuld och skam och det är jättesvårt för dem att söka hjälp. Och när de möts av dessa långa köer kan de tappa hoppet och ge upp, säger hon.

14 kommuner klarar inte gräns

Väntetiden till budget- och skuldrådgivning bör ta max fyra veckor, enligt rekommendation av Konsumentverket. I Västra Götaland är det 14 kommuner som inte klarar det. Längst väntetid, med 24 veckor, har Lilla Edet, Orust, Tjörn och Stenungssund. I Hjo får invånarna vänta på en bokad tid i 18 veckor.

– De långa väntetiderna kan beror på att kommunerna lägger för lite tid på verksamheten, att kommunen inte ersätter med vikarier när vakanser uppstår vid längre sjukdom eller ledighet, eller att arbetet kan behöva effektiviseras, säger Helene Olofsson.

Väntetiderna har ökat kraftigt

Enligt Konsumentverkets statistik har väntetiderna ökat kraftigt de senaste åren i Västra Götaland. Den genomsnittliga väntetiden var tre veckor för tre år sedan och idag är den sex veckor.

– Det är också stora skillnader i länet på hur mycket tid kommunerna satsar på budget- och skuldrådgivning i relation till antalet skuldsatta. Tanum kommun, med 362 personer med skulder hos Kronofogden, lägger totalt tre timmar på budget- och skuldrådgivning per vecka. Tidaholm däremot, med 517 skuldsatta, lägger fem gånger så mycket tid som Tanum, säger Helene Olofson.

Hon tycker att långa väntetiderna är förödande på många sätt. Det kostar pengar och drabbar också skuldsatta personers hälsa. Vi ska inte glömma att vem som helst kan drabbas av skulder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.