Det ska inte ta längre än åtta sekunder att få svar när man ringt 112, enligt krav från regeringen. SOS Alarm har flera år försökt att jobba för att uppfylla kravet, men svarstiden har dock inte minskat till önskad nivå – utan tvärtom ökat, skriver P4 Göteborg och hänvisar till en granskning som P1 Kaliber gjort.
Siffror från januari 2014 till juli 2016 som radioprogrammet tittat på, visar att medelsvarstiden i Göteborg är längre än i övriga landet. Detta gäller för alla månader under tidsperioden bortsett från två. Under endast en månad var svarstiden under gränsen på åtta sekunder.
Ökat behov
Den längre svarstiden beror på att det är fler som behöver hjälp, enligt chefen för alarmering och beredskap på SOS Alarm, Claes Eliasson, som radion pratat med.
– Antalet med ett faktiskt hjälpbehov ute i samhället ökar, vårdärendena ökar, det blir ett ökat tryck på sjukhus etcetera och även räddningstjänstärenden har ökat något, säger han till SR.