Separerade gång- och cykelbanor, bättre vägunderhållning och trafikljus som underlättar för cyklister är några av förslagen som kommit in under torsdagen. Foto: TT

Läsare om cykelstaden: ”Det är med livet som insats”

Publicerad

Efter att SVT berättat att cykelresorna i Göteborg minskar, trots att staden satsar mycket pengar på cykeltrafiken, har många läsare reagerat.
”Nu vågar jag inte längre. Det är med livet som insats.” skriver signaturen Hs som tidigare brukade cykla till jobbet varje dag.

Totalt har staden, under en fyraårsperiod, budgeterat 400 miljoner kronor på att göra Göteborg till en mer cykelvänlig stad. Trots det behöver cykelresorna öka med åtta procent per år fram till 2035 för att Göteborgs mål om ett hållbart resande ska uppfyllas. 

En person som kallar sig ”Hs” skriver i SVT:s chatt att hen tidigare brukade cykla till jobbet varje dag mellan Redbergsplatsen och Vasastan.

”Nu vågar jag inte längre. Det är med livet som insats. Både bilister o cyklister kör som galningar.” skriver personen.

Många förslag på förbättring

Det har kommit in flera förslag i chatten om hur Göteborg skulle kunna bli bättre för cyklisterna. Bland annat föreslås cykeltunnlar, bättre vinterunderhåll och att trafikljusen sammankopplas på ett sätt som underlättar för cyklisterna.

”Se till att det går att cykla under våren/vårvintern. Sopa bort gruset regelbundet så det inte blir en halkfälla med stora grushögar speciellt i backarna.” skriver Jill Ågren.

Birgitta Jansson tycker att gång- och cykelbanor inte borde kombineras.

”Att blanda två trafikslag som rör sig med så stora hastighetsskillnader är som upplagt för konflikter och olyckor.” skriver hon.

Vill höja respekten

Signaturen Viff tycker att respekten för cykeltrafiken måste höjas och skriver:

”Cykelbanan är inte en tillfällig parkeringsplats för lastning osv. Har länge undrat hur reaktionen hade blivit om jag ställde min cykel mitt i vägen bara för att jag ska in och köpa en dricka, hämta ungarna, osv.”

Fortsätt gärna att berätta vad du tycker i chatten här nedanför.

SVT rapporterade · Vad bör Göteborg göra för att staden ska bli mer cykelvänlig?

07.47
Jag cykelpendlar mellan Lundby och Gamlestaden. Vissa saker skulle definitivt kunna bli bättre;

Stäng av rödljusen vid lågtrafik. Inte sällan passerar inte en enda bil under hela väntetiden.

På Ringön stannar bilar hela tiden framför en när de skall ut från parkeringarna.

Nya Marieholmsbron blev glashal redan i början på oktober med hjärnskakning och stygn i ansiktet som följd. En skylt med termometer som varnar kanske?

Annars funkar det bra. Att duscha på jobbet tar inte längre tid än att göra det hemma och att lägga kläderna i cykelväskan är inte vidare svårt.
07.47
Bättre och säkrare cykelbanor. Sedan måste el cyklar bli billigare, om man nu ska cykla till jobbet och bli genom svettig och vara tvungen att ta med sig extra kläder, så vill man ju inte betala 15 tusen för detta.
07.47
Se till att cykelbanor till skolor är bra, så växer en ny generation cyklister upp. T.ex. på Victor Rydbergsgatan ligger en av Göteborgs största skolor och stort studenthem, men ingen cykelbana, utan bara väg som delas med bussar och gatuparkerung.
07.47
Ta cykeln på allvar i trafikplaneringen. Idag få cykelinfrastrukturen inte det utrymme och den utformning som krävs. Många trafiklösningar för cykel är ogenomtänkta, farliga och skapar dåligt flöde. Det finns erkänt bra lösningar. Använd dem.
07.47
Jag tycker Göteborgs Stad behöver åtgärda vädret. Det är alldeles för kallt att cykla längre sträckor under flera månader per år.
07.47
Ofta prioriteras inte cyklisterna när det byggs om eller arbetas vid vägar, då är det bilisterna som omdirigeras med skyltar och nya provisoriska vägar. Det görs sällan för cyklister, vilket gör att det blir svårt att cykla enkelt, rätt och säkert (både för bilister/gångare också).
07.47
1) underhåll av cykelbanorna måste prioriteras högre. Det går inte vintercykla på oplogade cykelbanor
2) tänk igenom ändringarna innan de genomförs - exempel den nya chikanen vid Hjalmar brantingsplatsen mot götaälvbron har för tvära kurvor och går typ inte cykla på.
3) prioritera cyklister vid ombyggnationerna - folk tar bil om det går fortare än att cykla, tex när man helt stänger av svingeln
4) samla all information om cykelbanornas status på EN sida - idag är det hopplöst att få en överblick
07.47
@David Thorstenson, man blir väl inte svettig av att el-cykla?
07.48
Det är märkligt att cyklar, bilar och spårvagnar/bussar ska samsas vid varenda korsning i Göteborg. Bygg fler cykeltunnlar under vägarna så går det smidigare och snabbare att ta sig fram på cykel. Cykelvägar som går längs de stora lederna där bilarna kör, känns otrygga och otrevliga.
07.48
Mycket behöver bli bättre. Men i 100 år har staden byggts för biltrafik. Det tar säkert sin tid nu anpassa den för oss cyklister. Vi är på rätt väg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer