Separerade gång- och cykelbanor, bättre vägunderhållning och trafikljus som underlättar för cyklister är några av förslagen som kommit in under torsdagen. Foto: TT

Läsare om cykelstaden: ”Det är med livet som insats”

Uppdaterad
Publicerad

Efter att SVT berättat att cykelresorna i Göteborg minskar, trots att staden satsar mycket pengar på cykeltrafiken, har många läsare reagerat.
”Nu vågar jag inte längre. Det är med livet som insats.” skriver signaturen Hs som tidigare brukade cykla till jobbet varje dag.

Totalt har staden, under en fyraårsperiod, budgeterat 400 miljoner kronor på att göra Göteborg till en mer cykelvänlig stad. Trots det behöver cykelresorna öka med åtta procent per år fram till 2035 för att Göteborgs mål om ett hållbart resande ska uppfyllas. 

En person som kallar sig ”Hs” skriver i SVT:s chatt att hen tidigare brukade cykla till jobbet varje dag mellan Redbergsplatsen och Vasastan.

”Nu vågar jag inte längre. Det är med livet som insats. Både bilister o cyklister kör som galningar.” skriver personen.

Många förslag på förbättring

Det har kommit in flera förslag i chatten om hur Göteborg skulle kunna bli bättre för cyklisterna. Bland annat föreslås cykeltunnlar, bättre vinterunderhåll och att trafikljusen sammankopplas på ett sätt som underlättar för cyklisterna.

”Se till att det går att cykla under våren/vårvintern. Sopa bort gruset regelbundet så det inte blir en halkfälla med stora grushögar speciellt i backarna.” skriver Jill Ågren.

Birgitta Jansson tycker att gång- och cykelbanor inte borde kombineras.

”Att blanda två trafikslag som rör sig med så stora hastighetsskillnader är som upplagt för konflikter och olyckor.” skriver hon.

Vill höja respekten

Signaturen Viff tycker att respekten för cykeltrafiken måste höjas och skriver:

”Cykelbanan är inte en tillfällig parkeringsplats för lastning osv. Har länge undrat hur reaktionen hade blivit om jag ställde min cykel mitt i vägen bara för att jag ska in och köpa en dricka, hämta ungarna, osv.”

Fortsätt gärna att berätta vad du tycker i chatten här nedanför.

SVT rapporterade · Vad bör Göteborg göra för att staden ska bli mer cykelvänlig?

22.23
Tack för ert stora engagemang! Era kommentarer är viktiga för oss, och vi tar gärna med oss era tankar och idéer till eventuella uppföljningar. 
Nu önskar vi er en fin helg! Och glöm inte att kika in i appen/på sajten i morgon, då vi utlovar påskgodis i form av artiklar om bland annat skidåkning och kollektivtrafik.
22.18
Håller med tidigare inlägg om att cykelbanorna flera gånger plogats på tok för sent (inte alltid).
Ibland har det varit plogat på cykelbanan men sen kommer plogen som tar busshållplatser och övergångsställen och lägger upp vallar på cykelbanan som kanske inte tas bort.

En gång slutade det snöa kl 21 kvällen innan. När jag skulle cykla till jobbet på hisingen kl 7 nästa morgon var det fortfarande inte plogat trots 10 timmar utan snöfall. Jag fick köra 10 km på oplogade cykelbanor. Var är prioriteringen? De flesta kör väl till jobbet mellan kl 6 och 9 på morgon? Varför då inte ploga på natten?
22.17
Flis på cykelbanan är ingen höjdare. Risk för punktering. Har själv fått ett par punkteringar bara pga flis som trängt sig in i däcket.

Och sen detta saltet på cykelbanan som gör att man får rostig kedja växlar m.m. efter en vinter trots olja. Bättre att ploga regelbundet och låta det vara förutsägbart vinterväglag.

Generellt skulle cykelbanor behöva ses över map sly och gräs från kanterna samt se till att vatten rinner av. Nu samlas ofta vatten som blir is när det fryser. Varför inte avrinning som på vägnätet på våra cykelbanor?
22.17
Där cykelbanan delas med gångbanan försök att alltid ha cykelbanan till höger så att det inte är olika på olika ställen. Då lär man sig att alltid hålla sig på sin sida ifall man går eller cyklar .
22.16
Min uppfattning är att det är mest kollektivåkare som hellre cyklar. Bilkörare är mer beroende av bilen för att det ex är en tjänstebil, eller transport till dagis, hämta/lämna skolbarn, lång resväg till jobbet eller samåkning o.s.v. Frågan är om det blir mindre utsläpp?
22.16
Tänk om spårvagnarna kunde ha ett utrymme ex längst bak för att kunna transportera med sig cykeln. Cyklar blir stulna eller vandaliserade när man låser dom vid hållplatserna under dagen.
20.40
Separata cykelbanor och lag om hjälmtvång även för vuxna föredömen!
18.59
Använd inte cykelbanor som uppställningsplats för byggmaterial m m (har förekommit på flera ställen centralt i stan bl a vid Stenpiren, Lilla Bommen etc - utgör troligen en del av förklaringen till förra årets minskning, eftersom pendlarvägarna blir svårframkomliga). Om cykelbanan till följd av vägarbete e d behöver stängas av - skylta upp i god tid så att cyklister kan välja annan väg och inte behöver vända och cykla tillbaka flera km.
18.58
Som boende i innerstan, så går jag dit jag ska. Har blivit påkörd av cyklister vid flera tillfällen... En gång när jag gick över vid ett övergångsställe med grön gubbe. En gång av cyklist som körde på gångbana, en gång på bron vid Centralstationen, där cyklisten genade tvärs över bron. Och tyckte att jag skulle hålla mig undan så att hon kom fram. När jag kör till arbetet kör jag längst friggagatan ,där finns cykelbanan längst gatan Cyklisterna där har tunnelseende de är inte uppmärksamma på korsande trafik. Och hastigheten är bra mycket högre än bilisterna. Det är få cyklister som har förstått att det finns trafikregler även för dem. Helt utom kontroll och helt livsfarliga.....
18.32
Låt de som planerat en cyjelsträcka provcykla den efter färdigställande i rusningstrafik så kan hem själv se vad som blev bra och dåligt inför nästa projekt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer