Foto: SVT

Lastfartyget som fick tekniska problem åkte vidare utan tillstånd

Uppdaterad
Publicerad

Det lastfartyg som i fredags fick tekniska problem i Göta älv åkte vidare utan tillstånd och försvann därefter. Och med Transportstyrelsen ville fartygets befälhavare inte prata.

– Det är anmärkningsvärt att man lägger på luren på en myndighetsperson som vill reda ut händelsen, säger Pekka Piirainen, tjänsteman i beredskap på Transportstyrelsen.

Flera broar tvingades öppna när lastfartyget Rix Emerald åkte genom Göta älv utan att kunna sänka hastigheten.

Skeppet med cypriotisk flagg var på väg från Lilla Edet till Montrose i Storbritannien. Initialt uppgavs att fartyget inte kunde stanna, men så var inte fallet, man hade kunnat stänga av fartygets motorer helt men då hade det inte kunnat styras från bryggan. Därför tog man beslutet att låta fartyget fortsätta och lotsas genom älven.

”Anmärkningsvärt”

Fartyget la till sydost om Hönö men senare under fredagskvällen upptäcktes att det åkt vidare, utan klartecken från Transportstyrelsen.

– Jag ringde upp befälhavaren som sa ”I have no problem” och lade på luren, säger Pekka Piirainen till SVT Nyheter Väst.

Spårlöst försvunnet

Knappt ett dygn senare var fartyget spårlöst försvunnet och gick inte att spåras via AIS – Automatic Identification System, som gör det möjligt att spåra stora fartyg. Det var GT först med att rapportera om.

– Efter Skagen där fartyget senast befann sig försvinner hennes AIS-spår och kommer inte upp förrän i går, i söndags. Då hittar man den mitt i Nordsjön på väg till Montrose i Skottland, säger Pekka Piirainen.

Lägga nyttjandeförbud

Han berättar att han kontaktat Maritime and Coastguard Agency, MCA, den brittiska myndigheten, som har hand om säkerhetsfrågor till havs, och hoppas på att engelska myndigheter reder ut händelsen väl framme i Skottland.

– Är det inte ordning så kan engelsmännen lägga nyttjandeförbud på fartyget, vilket betyder att fartyget inte kan avgå förrän bristerna är åtgärdade ombord samt förklara det som hände, säger Pekka Piirainen som är mycket förvånad över händelsen.

– Det är första gången på mina 30 år i yrket som jag är med om något så oförskämt, säger han.

När SVT Nyheter Väst ringer fartygets befälhavare svarar han men lägger på luren efter att vi presenterat oss.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.