Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du logopeden Jonas Walfridsson svara på tre frågor om diagnosen dyskalkyli. Foto: Fredrik Sandborg TT/Max Borg/SVT

Logopeden: Det är skillnaden på dyskalkyli och att ha svårt för matte

Uppdaterad
Publicerad

Det råder stor okunskap om diagnosen dyskalkyli, som betyder specifika räknesvårigheter. Många lever i det tysta och riskerar att inte få godkänt betyg i matematik i skolan.

– Skolan spelar en avgörande roll skulle jag vilja säga, säger Jonas Walfridsson, legitimerad logoped.

Vad är skillnaden på att bara ha svårt för matte och att ha dyskalkyli? Starta klippet för att höra logopeden förklara.

Dyskalkyli är inte detsamma som att enbart ha svårt för matematik. Dyskalkyli innebär att du har särskilda svårigheter med att räkna och även att snabbt kunna uppfatta siffror och begrepp som beskriver tid, mängd eller mått.

Mindre kunskap om dyskalkyli och dyslexi

Utredningen görs oftast av en logoped eller psykolog. Jonas Walfridsson är legitimerad logoped på Danderyds sjukhus och är en av de som jobbar med att utreda dyskalkyli.

– Den allmänna kunskapen om dyskalkyli i samhället är väsentligt lägre än den om dyslexi. Detta har till stor del att göra med att forskningen om dyskalkyli är mindre omfattande än dyslexiforskningen, men också att det funnits en större benägenhet att förklara räkne- och matematiksvårigheter med en nedsatt allmän intellektuell förmåga, säger Jonas Walfridsson.

Skolan en avgörande roll

Enligt Jonas Walfridsson spelar skolan en avgörande roll för hur barn med diagnosen kommer att klara sig till godkänt betyg men även senare i livet.

– Att inte nå godkänt betyg får stora konsekvenser, bland annat möjligheten till måluppfyllelse. Man når inte målen i ämnet eftersom man inte får rätt stöd och man misslyckas gång på gång på prov. Så det här kan verkligen påverka hela personlighetsutvecklingen om man inte får förståelse för de här grundläggande problemen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Starta klippet för att se tre exempel på vad som är svårt i vardagen om man lever med diagnosen dyskalkyli. Foto: Karlsson/Roos/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.