Intill färjelägret mot Malmön finns en informationstavla. Där har någon med svart tusch strykt över förleden Bohus, på alla platser det nämns.
Frågan om hur öns namn ska användas har blivit en het fråga.
Postadress sedan 30-talet
Det hela började med en motion där en boende på ön vill att kommunen skulle uppmana Posten, Trafikverket och Västtrafik att övergå till att använda enbart Malmön, eftersom det är vad ön i laglig mening heter. Bohus-Malmön var en postadress som skapades 1938.
Protesterna lät inte vänta på sig och inom kort hade närmare 500 namnunderskrifter samlats in för att värna namnet Bohus-Malmön.
– Bohus-Malmön, det vet ju alla var det ligger någonstans. Säger man bara Malmön får man frågan; ”Är du från Skåne?” eller ”Är du från Västmanland?” för där finns det också ett Malmön, säger Jan Brügge, som engagerat sig i namninsamlingen.
Men det är ju så ön heter?
– Ja, men det är ju just ur reklamsynpunkt för företagen, och när man pratar med vänner och bekanta som det behövs. Säger man Bohus Malmön så vet de var man är.
”Beslutet som vi tog inte det bästa”
Initiativtagaren till motionen vill inte medverka på en intervju framför kamera eftersom han den senaste tiden säger sig ha utsatts både för hot och trakasserier. I ett telefonsamtal förklarar han att som malmönbo i femte generation skäms han över hur ortsnamnet har behandlats. Att det namnet som skapades av Posten på 30-talet kommit att ersätta det som i laglig mening är platsens rätta namn.
Kommunens tekniska utskott gick till en början på hans linje – men nu när frågan ska upp i Kommunstyrelsen i morgon, onsdag, verkar man backa.
– Om man tänker ett varv till så kan vi ju inte anmoda någon, vare sig förening, Västtrafik eller någon annan att byta namn. Så det beslutet som vi tog där var väl inte det bästa, säger oppositionsrådet Britt Wall (S).
”Tycker att det heter Malmön”
Nu ska istället ett annat förslag lyftas fram och mycket pekar på att Bohus i det kommer få leva vidare.
– Jag tycker att det heter Malmön, men om man behöver lägga till Bohus för att det har en praktisk betydelse, eller för att man har gjort det i tidigare marknadsföring så tycker jag att man ska få göra det, säger Britt Wall (S).