Många reaktioner efter berättelse om telefonbedragare

Publicerad

Reaktionerna var massiva efter 80-åriga Berit Westbergs berättelse om hur hon höll på att bli lurad på tiotusentals kronor av en kvinna som sa sig ringa från Elgiganten. Och det visar sig att bedragarna utger sig för att ringa från företag i en rad olika branscher.

Dejtingsidor, sotningsfirmor och så banker, det är några av de branscher som kommentarerna i vår chatt handlar om.

I de allra flesta fall har bedragarna ringt upp och på olika sätt försökt få tillgång till kortnummer. Men det kan också handla om att sälja en vara eller tjänst som den uppringde egentligen inte beställt, eller ens vill ha.

Så här skriver några i vår chatt:

”För någon månad sedan ringde det från en som påstod sig vara från IKEA och hade paket till mig och att dom stod utanför bostaden. Jag hade inte beställt några paket och jag nämnde att de hade kommit till adress. Men de var mycket envisa... Därefter ringde jag till IKEA och de sa att jag höll på att råka ut för ett bedrägeri och att det var fler som hade blivit utsatt för detta.”

”Den 3 november blev jag utsatt för precis samma lurendrejeri som Berit och lämnade också ut min kod. Dagen efter blev jag på förmiddagen uppringd av min bank, som berättade att min bankkonton blivit tömda på totalt 69000 kr. Jag fick inte ett öre från banken eftersom jag ju hade ”hjälpt” dem, sa de.”

Välkänt för bankerna

SEB är en av bankerna som används för att få kunder att lämna ut sina kortnummer. För banken är det ingen nyhet att det sker.

- Däremot varierar tillvägagångssätten och vi kan se att de här bedragarna blir allt mer förslagna, säger Laurence Westerlund som är pressansvarig på SEB. Vi ser att de till exempel får tillgång till 010-nummer som vanligtvis bara myndigheter eller andra betrodda organisationer har. 

SEB har tillsammans med polisen och en rad andra banker försökt organisera sig för att värja sig mot den här typen av bedrägerier. 

Det man i första hand råder sina kunder är:

  • Ge aldrig bort koder. Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig. Om vi på banken verkligen har upptäckt problem med ditt kort eller konto kan vi se det utan att du behöver logga in.
  • Avsluta samtalet och ring upp oss.  Skriv in numret manuellt istället för att använda telefonens återuppringningsfunktion. 
  • Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök – på så sätt får Polisen mer information att arbeta med.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.