Göteborgarna tycker till om nya hastighetsgränsen. Foto: TT/SVT

Många tankar om 30-gräns i centrala Göteborg

Publicerad

Nyheten om 30-gräns för fordon som kör i centrala Göteborg väckte flera reaktioner – både positiva och negativa. Här är några av dem.

Kommentarer av varierat slag har strömmat in i kommentatorsfälten under onsdagen. Inte alla tycker det är en bra idé med 30-gräns i Göteborgs innerstad.

Signaturen Bengt anser att vägbulor, som bidrar till att hålla ner hastigheten, är en stor utsläppsfaktor.

”Efter en vägbula när man gasar på igen, så stiger förbrukningen till 2,8 liter/mil. Bästa receptet för en bra miljö är, inga dieselfordon, endast fordon med katalytisk rening av avgaser, och en fart där man kan ha en högre växel och ett lägre varvtal på motorn.”

Magnus Torell har kommenterat vår artikel på sociala medier. Han vill se varierade hastighetsgränser över dygnet ”30 km/h mellan kanske 07:00–19:00 och 50 km/h resten av dygnet, eller något åt det hållet…”

”Bilfientlig politik”

Några anser att kommunen bedriver en ”bilfientlig” politik och anar en konspiration i att sänka hastigheten för personbilar. Signaturen Carina uttrycker sig så här: ”Syftet är enbart att förbättra restidskvoterna för kollektivtrafiken; genom att göra biltransporter långsammare istället för att förbättra kollektivtrafiken.”

”Starkt av Göteborg”

Drygt hälften av kommentarerna är kritiska till 30-gräns, men många ser ändå något positivt i åtgärden. Andreas skriver så här: ”Bra! Det ökar möjligheterna framåt med olika typer av fordon. Snabba cyklister, elcyklar, andra elfordon. Personskador och buller minskar.”

Signaturen Ingemar håller med och skriver ”Starkt av Göteborg att ta det här viktiga steget.”, och Lillemor tycker: ”BRAA! Nästa – förbjud dieselfordon innanför stadsgränser. Premiera miljöfordon – sänk skatten för el- och gasbilar.”

Även cyklister i fokus

Medan andra andas ut. För nu ser man en möjlighet att sätta åt dem som de ser som de verkliga fortkörarna: cyklisterna.

”Bra! Gäller det även cyklister? Det är nog dom som är ett av många problem tyvärr.” Detta anser Roger Moberg i ett inlägg på vår hemsida.

Stort tack för alla engagerade kommentarer. Med en ironisk och historisk tillbakablick får Peter Toivonen avsluta dagens reflexioner:

”I bilens begynnelse gick det en man framför fordonet med en varningsflagg, kanske dags att införa det i Göteborg igen.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.