Mer rost än befarat på spårvagnarna

Uppdaterad
Publicerad

”Ett fuskbygge”, så uttrycker sig Stadsrevisionen om de italienska spårvagnarna i Göteborg. Detta efter att ha granskat upphandling och drift av vagnen M32.

– Det är mer rost än vad som har framkommit tidigare, förutom de här synliga balkarna finns det rost som man inte ser. Det är ett fuskbygge, säger Lars Bergsten (M), stadsrevisionens ordförande.

Stadsrevisionen har i flera månaders tid granskat avtal och undersökningar av de nya spårvagnarna av typen M32.

Personal från revisionen har varit på plats i verkstaden och själva undersökt rostangreppen.

Alla de 65 vagnar som Göteborgs stad köpte av bolaget Ansaldobreda är rostskadade i större eller mindre utsträckning.

Av dem är 15 så illa däran så att de är för farliga att köra. De står helt still.

Igår var 33 av 65 vagnar i drift – något som lett till att man måste köra med enkelvagnar på vissa sträckor i Göteborg.

Kallas fuskbygge

I stadsrevisionens rapport konstateras att det ökade slitaget på rälsen och reparationerna kommer att leda till kraftigt ökade kostnader för kommunen, hundratals miljoner. Men ändå anser man inte att upphandlingen gjordes på fel sätt.

Med facit i hand kallar revisionen det för ett fuskbygge – men trots det vill man inte säga att Göteborgs stad gjorde fel i sin upphandling.

– Det går inte att gardera sig ifrån sånt här. Underlagen från Ansaldobreda såg bra ut och man gick på lägsta pris, något man måste enligt lagen om offentlig upphandling, säger Lars Bergsten.

Ny upphandling pågår

Just nu pågår en ny upphandling av spårvagnar. Det är Göteborgs Spårvägar som har ansvar för den.

– Det är många som har visat intresse genom att plocka ut underlaget, men vem som får uppdraget blir inte offentligt förrän om ett år, säger Spårvägens vd Lars-Börje Björfjell till SVT Västnytt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Rostiga spårvagnar

Mer i ämnet