Foto: Mindfulness på schemat

Mindfulness på schemat

Uppdaterad
Publicerad

Tack vare ett skolprojekt har nu ett nytt ämne har smugit sig in på schemat hos en fjärdeklassare i Utbynässkolan. Ett ämne som resulterat i både lugnare och mer effektiva elever.

Under tio veckor hösten 2014 hade klass 4B på Utbynässkolan i Göteborg ”Mindfulness på skolschemat”. Klassen ingick i ett pilotprojekt som gick ut på att eleverna skulle öva mindfulness tio minuter dagligen under en tio veckor.

Själva begreppet mindfulness har flera tusen år på nacken och har sina rötter inom bland annat den buddistiska traditionen. På Utbynässkolan handlar det dock bara om mindfulness som en ren mental övning, ett verktyg för att eleverna ska lära sig att vara mer närvarande i nuet. Projektet har nu visat på goda resultat av både eleverna och läraren.

– Innan vi gjorde mindfulness var det lite prat i klassrummet och lite jobbigt men nu har det blivit bättre, säger Teá Björklund som är elev i klass 4B i Utbynässkolan.

– Det blir lugnare när man kommer in på lektionen och när man sätter sig så kan man jobba, säger Hannes Björklind.

Fokus på en uppgift

När skolan fick frågan om att delta i projektet ”Mindfulness på skolschemat” så nappade både skolledningen och klassens lärare direkt. Elin Borg är en av initiativtagarna till projektet ”Mindfulness på skolschemat” och håller i dagens övning som går ut på att eleverna med stor medvetenhet och närvaro långsamt ska äta en frukt och på så sätt träna hjärnan på att rikta sin fokus på en uppgift.

– Övningarna har det gemensamt att dom hjälper hjärnan att orka hålla koncentration och fokus på en uppgift och sen orka hålla kvar fokuset på den uppgiften. Så det är självklart väldigt hjälpsamt i skolämnena där man behöver ha koncentration, säger Elin Berg som är instruktör i mindfulness.

För klassläraren Belinda Esbjörnsson har övningarna blivit en del av skolvardagen och även hon ser stor skillnad på eleverna.

– Vi har lärt oss jätte mycket. Det främsta som vi redan har märkt som har blivit till det bättre redan nu är att eleverna har full fokus och koncentration på skoluppgifterna, de har bättre kamratrelationer och även att dom gör medvetna val, att dom inte är styrda av känsloimpulser, säger klassens lärare Belinda Esbjörnsson.

Lugnare både i skolan och hemma

Och för eleverna Hannes Andersson och Hanna Razanica har mindfulnessövningar resulterat i ett lugnare förhållningssätt till olika situationer som kan uppstå under dagen.

– När vi leker ute och jag kanske tycker att det är ojämna lag och alla bara bråkar då brukar jag bara tänka att det här en bara en lek och inte allvar och då bryr jag mig inte så mycket och blir inte så sur och arg på de andra, säger Hannes Andersson.

Men det är inte bara i skolan som eleverna har nytta av övningarna, utan även på hemmaplan har mindfulnessträningen visat sig vara till stor nytta.

– Hemma när mina bröder kommer in i mitt rum så brukar jag alltid skrika att dom ska gå ut men det har lugnat sig nu. Nu tänker jag mer på andningen, men innan så fick jag bara utbrott när dom kommer in i mitt rum, säger Hanna Razanica.

Enligt både eleverna i kassen och läraren har alltså ”Mindfulnss på schemat” visat på goda effekter. Lärare Belinda Esbjörsson har nu tagit över stafettpinnen efter Elin Borg och kommer nu själv att genomföra övningarna med hjälp av en inspelad ljudfil.

Övningarna har funkat bra för klassen, men finns det något som kan vara skadligt med att öva mindfulness?

– Jag tror att mindfulness är bra för alla människor, sen behöver det inte utesluta att om man har olika problem att behöver hjälp från annat håll också. Ofta får mindfulness vara ett komplement till annan vård i vissa fall eller annan hjälp. Men att bli mer närvarande i nuet och leva här och nu och vara medveten om det du gör, det tror jag inte kan vara negativt för någon egentligen, säger Elin Borg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.