Spårvagnsavtalet med Bombardier riskerar att brytas. Spårvagnen på bilden är en av stadens redan befintliga.

Misstänkt muthärva kan stoppa spårvagnsavtal

Uppdaterad
Publicerad

I höstas stod det klart att teknikföretaget Bombardier ska leverera 40 nya spårvagnar till Göteborg. Nu misstänks flera anställda inom företaget för mutbrott och kontraktet kan komma att brytas.

– Det blir en diskussion som får lyftas om det blir en fällande dom, säger Mårten Ignell på Göteborgs Spårvägar.

Det är SVT:s Uppdrag Granskning som tillsammans med TT granskat en affär som det svenska teknikföretaget gjort med Azerbajdzan. En halv miljard kronor har försvunnit i samband med att företaget sålt signalsystem till landet som ska modernisera sin järnväg. Mycket tyder på att pengarna hamnat i fickorna hos ryska affärsmän.

Chef häktad för mutbrott

En chef i företaget häktades förra veckan misstänkt för mutbrott och flera andra anställda ska enligt åklagaren också vara misstänkta för samma typ av brott.

I november förra året stod det klart att Bombardier tillsammans med tyska Vossloh Kiepe ska leverera de 40 nya spårvagnarna till Göteborg.

Inväntar utredningen

På det kommunala bolaget Göteborgs Spårvägar som är ansvariga för spårvagnsprojektet har man fått informationen om den misstänkta muthärvan via media.

– Det här är ganska färsk information för oss och vi vet inte mycket mer än det som rapporterats i media. Nu pågår en förundersökning och vi får invänta vad den leder till, säger Mårten Ignell, projektledare för upphandlingen.

Hur mycket kollade ni upp Bombardier innan ni tecknade avtalet?

– I vårt kvalificeringsförfarande fanns ett antal krav på företaget som de levde upp till. Exempelvis att de har ett visst kvalitetssystem, har skött sina åtaganden som leverantör och har en viss kreditvärdighet.

Mårten Ignell berättar vidare att det skulle vara omöjligt för bolaget att hitta den här typen av oegentligheter som de anställda på Bombardier nu misstänks för.

– Det är helt omöjligt för oss som köpare att hålla reda på en hel jordglob och se vad alla företag gör. Vi tittar som sagt på formella saker.

Så vad händer med avtalet om det blir en fällande dom?

– Då får vi se vilka kontraktuella möjligheter vi har. I avtalet finns vissa skrivningar som ger oss som köpare rätten att gå ur avtalet. Om det handlar om grova oetiska handlingar.

Politiskt beslut

Mårten Ignell tillägger att ”det ska mycket till” för att bryta ett avtal som i detta fall då processen är långt framskriden.

– Samtidigt ska man ha respekt för sådana här saker. Men det beslutet kommer att läggas på en politisk nivå, tillägger han.

Bombardier avfärdar åklagarens påstående att teknikföretaget fuskat i samband med att de vann upphandlingen om signalsystem i Azerbajdzjan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.