Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ramla Abdullahi är en av många muslimer som fått ta debatten om socialtjänstens arbete. Hör mer om hennes lösning i klippet. Foto: SVT

Ramla Abdullahi tar debatten om hatkampanjen mot socialtjänsten

Uppdaterad
Publicerad

Många muslimer hamnar mitt i diskussionerna om socialtjänstens hantering av omhändertagande av barn. En av dem är den tidigare läraren Ramla Abdullahi från Bergsjön, som försöker nyansera den infekterade debatten som rasar i Sverige och utomlands.

I sociala medier, på moskéer och i hem tar många muslimer nu ett ansvar för att få fram fakta om hur socialtjänsten arbetar med att omhänderta barn.

En av dem är Ramla Abdullahi i Göteborg som sett hur socialtjänsten jobbat när hon tidigare varit anställd på skola.

– Jag ska inte säga att det inte förekommer någon som helst diskriminering, eller kränkning, inom våra myndigheter. Men jag vet att det ska gå oerhört långt för att ett barn ska omhändertas.

Ser helt olika på ryktena

Hon märker bland annat att hon och hennes föräldrar har svårt att mötas i diskussionerna om varför socialtjänsten väljer att omhänderta barn. Att de har olika syn på den debatt som rasar sedan några veckor tillbaka där det påstås att socialtjänsten oftare tar muslimska barn från deras föräldrar.

– Det är svårt för föräldrar som kommer in i ett helt nytt samhälle, där det finns en helt annan syn på hur man ska ta hand om barn. Det är dessutom många gånger föräldrar som redan är oroliga, som har varit med om väldigt mycket, säger Ramla Abdullahi.

Hör vad som händer när Ramla Abdullahi tar diskussionen med föräldrar om hatkampanjen mot socialtjänsten – och hör om hennes lösning – i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer