Temat för kvällens avsnitt av SVT Debatt är öknamnet Muteborg och alla avslöjanden som ligger bakom det öknamnet på staden Göteborg. Till exempel Uppdrag Gransknings reportage om kommunens kostsamma representation på fastighetsmässan Mipim, vinflaskor som redovisats som frukost och ett klädinköp som registrerades som lunch.
– Vi kommer att ställa frågan: ”handlar det om enstaka fall eller är det systematiskt?”, säger Kristina Hedberg, programledare för SVT Debatt.
Men ordet Muteborg, är det verkligen befogat att använda det?
– Det finns många som absolut inte tycker det och de kommer till studion ikväll. Vi har till exempel en av de fackliga företrädarna från Bostadsbolaget, som absolut inte tyckte att Bertil Rignäs skulle gå på grund av – som han ser det – ett enda kvitto.
Programmet kommer även handla om de senaste nyheterna om att kommunen har anlitat den kostsamma PR-byrån JKL för att hantera krisen. Igår avslöjades dessutom att samma PR-byrå anlitades av bostadsbolagskoncernen Framtiden AB i samband med SVT Västnytts avslöjande om att bostadsbolagen registrerar sina hyresgäster. Läs mer om det här.
– Är det vettigt använda skattepengar?, säger Kristina Hedberg.
PR-byrån ska ha gett råd till kommunen om bland annat att förhala information och att vänta till i ni det sista med att besvara mail. Råd som i sig går stick i stäv med kommunallagen, som anger att allmänhetens frågor ska besvaras skyndsamt.
– Det är oroande att även inför det här programmet har vi stött på precis de saker som har uppmärksammats på sista tiden. Allt folk inte svarar, de väntar i det längsta, stänger dörren. Det är många som tycker att de inte behöver komma och ta debatten. Och när man är folkvald så tycker jag att det är jätteproblematiskt, säger Kristina Hedberg.
Vad tycker du om att kommunen lägger pengar på att få PR-rådgivning? Berätta gärna vad du tycker i kommentarsfältet!