Uddevalla kommun ansökte tidigare i år om att sänka farten från 110 till 80 kilometer i timmen på E6 förbi Ljungskile. Anledningen till det är de problem med buller som tusentals boende i Ljungskile upplever skriver Bohusläningen.
– Vi har ett stort antal boende som bor nära motorvägen och som besväras av buller, säger Ingemar Samuelsson (S) kommunalråd Uddevalla till SVT Nyheter.
”Massolydnad som följd”
Men hastighetssänkningen ser inte ut att bli av eftersom varken Trafikverket eller polisen tycker att det är en bra idé. Polisen i region Väst skriver i sitt yttrande till länsstyrelsen att man tror att trafikanterna kommer att tycka att hastighetssänkningen är omotiverad och ändå inte följa den. Och Trafikverket är inne på samma linje. Vägen är för bra och för viktig för att en hastighetssänkning ska vara motiverad.
”Trafikanter kopplar vägstandard minst till gällande hastighetsgräns och en sänkning till 80 km/h skulle få en dålig efterlevnad och massolydnad som följd och med samma bullervärden som idag.” skriver Trafikverket i sitt yttrande.
– Det var inte så oväntat att Trafikverket skulle säga nej, men det är synd, det här hade varit den klart enklaste och billigaste lösningen, säger Ingemar Samuelsson.
– Man är ju väldigt restriktiv med hastighetsförändringar på motorvägarna, förutom i och omkring Göteborg. Det kan ju jag tycka är lite märkligt i och för sig, att man inte är konsekvent där, säger Ingemar Samuelsson.
Tyst asfalt och bullerplank
Varje dygn passerar cirka 10 000 fordon platsen. Enligt Trafikverket ligger medelhastigheten för personbilar på 108 kilometer i timmen. Förutom en hastighetsbegränsning ser Uddevalla kommun ytterligare två möjliga lösningar för att få bukt med bullerproblemen, nämligen tystare asfalt och bullerplank.
– De åtgärderna är ju betydligt dyrare men vi kommer ju att jobba vidare med det och göra det vi kan för att hjälpa de boende i Ljungskile, säger Ingemar Samuelsson.
Kommunen har nu en månad på sig att yttra sig innan länsstyrelsen fattar beslut.