I Nödingen håller en ny fabrik på att byggas, en fabrik för tillverkning av en ny generation batterier. Om alla tillstånd ges kommer de första litiumcellerna att lämna fabriken i slutet av året. Fullt utbyggd väntas fabriken ge 75 nya arbetstillfällen.
Och det handlar om en helt annan produkt än de bokstavligt blytynga batterier som tidigare tillverkades i Nol.
Bakom fabriksatsningen i Nödinge står en handfull entrepenörer från göteborgsområdet
som i första skedet går in med hundra miljoner kronor i ett nytt produktionsbolag.
Batterierna från Nödinge är i första hand tänkta för städmaskiner, rullstolar och andra lättare fordon. Men intresset och trycket från bilindustrin är mycket stort.
Men bilindustrin är ändå med på ett hörn. Volvo och Saab har tillsammans med Vattenfall sökt pengar från energimyndighetern för ett projekt där också ETC i Nol ingår, och där litium-järnbatteriernas användning för elhybridbilar ska studeras. Så kallade plug-in-bilar som tankas via eluttaget. Den teknik som idag betraktas som hetast när det gäller framtida drivmedel.