– Ja det är klart att det är allvarligt, det är inte akut, men det är en viktig fråga, säger Per Kärnman, VD Maritiman.
Ubåten Nordkaparen var i aktiv tjänst från 1962, men 1988 hamnade hon för gott i Göteborg som museifartyg med runt 60.000 besökare varje sommar. Hennes motto ”alltid på väg” har dock blivit allt svårare att uppfylla.
– Allting åldras ju och vi är oroliga för hennes tillstånd idag. Vi har redan lite vatteninträngning i styrbords övre torpedtub. Det här kan vi bara kontrollera när hon kommer in på varv, och det är 20 år sedan sist, säger Gunnar Ekblad, medlem i ubåtsklubben Nordkaparen.
I behov av underhåll
Sedan tre år tillbaka är hon i behov av underhåll, och pengar för reparationer finns. Men att få ut henne till till farleden och vidare till varv kostar kanske uppemot två miljoner kronor, och så mycket pengar finns inte.
– Vi har sagt till våra kamrater inom Göteborgs kommun, som äger och förvaltar området att vi gärna kan vara med bidra till någon form av medfinansiering för att få en lösning på det hela, säger Per Kärnman, VD Maritiman.
Själva farleden i hamnen underhålls för den dagliga trafiken, men underhållsmuddringen vid kajerna har enligt uppgift blivit eftersatt. Det här innebär att Nordkaparen blivit inslammad och för att komma ut till farleden krävs att ett undervattensdike grävs fram till farleden.
– Maritiman har flera fartyg som ligger stilla och vår bedömning är att det är de stillaliggande fartygen som har gjort att det blivit mer uppslamning. Vi har andra kajer intill där vi inte alls har samma problem, så muddringsfrågan bedömer vi är Maritimans sak att hantera, säger Jakob Andreasson, avd chef Park och Naturförvaltningen Göteborg.