Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Det handlar om att minska klimat- och miljöpåverkan från båtlivets motorer”, säger Lina Petersson, sakkunnig i båtmiljö på Transportstyrelsen. Foto: TT/SVT

Beskedet till båtägarna: Byt era motorer

Uppdaterad
Publicerad

Mitt under båtmässan i Göteborg lanserar Transportstyrelsen en ny kampanj. Bland annat vill myndigheten att båtägare byter ut gamla tvåtaktsmotorer.
– Det handlar om att minska klimat- och miljöpåverkan från båtlivets motorer, säger Lina Petersson, sakkunnig i båtmiljö på Transportstyrelsen.
Om kampanjen inte ger önskad effekt kan ett förbud mot motorerna komma att aktualiseras.

Kampanjen riktas mot båtägare och kallas Ett renare kölvatten. Transportstyrelsen fokuserar på tre områden. Det handlar om körsätt, val av bränsle och motorer.

– Det handlar inte om att vi vill förbjuda saker utan vi vill att båtägare ska tänka mer på att även de har en viss miljöpåverkan, säger Lina Petersson, sakkunnig i båtmiljö på Transportstyrelsen.

Kan bli tal om förbud

Det finns i dag drygt 750 000 sjödugliga fritidsbåtar i Sverige. Var tredje båtmotor i en fritidsbåt är 25 år eller äldre. De gamla tvåtaktsmotorerna håller ofta länge och kräver lite underhåll, menar Lina Petersson. Men för Transportstyrelsen är de gamla tvåtaktsmotorerna miljöbovar eftersom 30 procent av bränslet går oförbränt rätt ut i vattnet.

Kampanjen kommer att löpa under 2020 med information till båtägare. Därefter ska kampanjen utvärderas för att se vilken effekt det fått på till exempel användandet av tvåtaktsmotorer.

– Märker vi att vi inte får något gehör alls så kanske vi får se över om det behövs någon starkare åtgärd. Om man behöver ha en premie eller ett förbud till och med, säger Lina Petersson.

Hör Transportstyrelsen och båtägare om tvåtaktsmotorerna i klippet ovan.

SVT rapporterade · Hur viktig är miljöfrågan för dig som båtägare?

Tack för att ni har engagerat er så mycket i vår chatt om miljöfrågan för båtägare. Nu stänger vi chatten för den här gången, men kommer säkerligen att återvända till ämnet!
10.15
Hej och välkomna till vår chatt om båtar och deras miljöpåverkan! Vad tänker ni båtmänniskor om detta, är det något ni funderar på till exempel vid köp av en ny båt?
10.15
Valde segelbåt före motorbåt bl a med tanke på miljön. När den gamla inombordaren från -86 ger upp blir det definitivt elmotor.
Hej! Hur tänker du kring räckvidden för elmotorn? Den är som jag förstår det inte så bra idag.
10.19
Eftersom jag endast använder motorn då jag går in/ut ur hamn, så skulle ett krav på motorbyte vara extremt dåligt för miljön. Miljöpåverkan vid bygget av den nya motorn skulle inte tjänas in under min livstid.
10.34
Hej. ”Köp ny motor”, i ett budskap från transportstyrelsen på båtmässan som SVT okritiskt vidarebefordrar...
Jag kommer osökt ihåg ”brödinstituret” och socialstyrelsen som rekommenderade 6-8 skivor bröd om dagen...
Det stora problemet är väl snarare stora motorbåtar, (ja även kryssningsfartyg), som okritiserade får åka omkring och dra hundratels (och bunkerolja tusentals) liter i timmen som förströelse, utan att egentligen vara på väg nånstans...
mvh affe
Hej Alf, 
helt okritiska tycker jag inte att vi är, vår reporter lyfter ju t ex kostnadsfrågan som man lägger på båtägarna. Men tack för din feedback.
/Per
10.34
Om nu regering, riksdag och myndigheter menar allvar med sina profilmiljöfrågor, så se då till att beskattningen på alkylatbensin och HVO diesel anpassas så att kostnaden för konsumenten och medborgaren blir kostnadsneutral eller t.o.m. lägre än för konventionella bränslen.
10.35
Skulle vara intressant och relevant att se en kalkyl över hur mycket utsläppen minskar av att man tvingar segelbåtar byta motorer. Kan inte tänka mig att minskningen i utsläpp kontra miljökostnaden att bygga motorer står i proportion överhuvudtaget. Möjligen relevant för motorbåtar.

Med tiden kommer ”gamla 2-taktarna” att försvinna. De bullrar mer och är helt enkelt jobbigare att använda. Ett direkt förbud skulle dessutom göra båtlivet mer otillgängligt för gemene man. Att byt en motor på 70hk kostar ca 100 000kr.

Idagsläget går det inte att överväga elmotor som ett alternativ av flera skäl. Exempelvis är räckvidden på en elbåt som inte ”foilar” är katastrofalt dålig och utbudet av motorer för planande båtar är iprincip obefintligt.

Miljöfrågan är och ska vara helt central för båtägare. Frågan måste dock behandlas på ett seriöst sätt...
11.23
Ja hur många har sett en jordglob? Lilla landet Sverige ska rädda planeten. Hur många procent av utsläpp har vi? Gissar på typ 1.synd befolkningen är hjärntvättad totalt här. Skulle ha efterliknat Frankrike eller vilket land som helst och tagit bort dessa småpartier som förstör mer för befolkningen än gör nytta
11.23
PS kan man ens driva en motorbåt med elmotor, så man kommer upp i planing?
Hur många sk fritidsbatterier behövs för det?
11.23
I princip anser jag att man räknar på alldeles för lång gångtid på motorbåtar. Småbåtar, som ju är de som oftast har gamla tvåtaktare, används ofta för att gå till en ö för att bada eller ut till ett fiskeställe inte så långt från hemmahamnen. Mätte själv en fin sommar då vi var ute mycket på havet. Motorn gick inte ens tio timmar på hela sommaren.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer