Nya tåg till Kinnekullebanan

Uppdaterad
Publicerad

Västtrafik köper in tre nya och moderna så kallad Itinotåg för trafik på Kinnekullebanan. Tågen kommer att vara i trafik från december 2009. Samtidigt pågår upphandling av driften av Kinnekullebanan.

Resandet på Kinnekullebanan har ökat med 41 procent sedan 1999 och ökningen fortsätter. Nu köper Västtrafik tre nya Itinotåg, till de två Itinotåg som redan trafikerar banan.

De nya tågen kan ta upp till 100 passagerare per tåg jämfört med de gamla motorvagnarna som bara har 65 platser per tåg. Tågen är också bredare vilket gör att det blir mer plats för passagerarna. Breda dörrar och låga golv underlättare resandet för funktionshindrade.

Idag körs tågen på Kinnekullebanan av franska Veolia på uppdrag av Västtrafik. Deras avtal löper ut i juni 2009 och anbudsförfarande pågår just nu och Västtrafik räknar med att skriva avtal om trafiken någon gång efter juli 2009, ett avtal som då skrivs på sju år med möjlighet till förlängning i två år.

– När det gäller tågtrafik, till skillnad mot busstrafik, gör man så att länstrafikbolaget, i det här fallet Västtrafik, köper in tågen och låter sedan ett bolag köra dem, säger Västtrafiks trafikförsörjningschef Mårten Ignell till Västnytt. Tåg är så dyrt att det skulle vara omöjligt för ett bolag att köpa in tåg för så korta perioder som avtalen löper på.

De tre nya tågen kostar 133,5 miljoner kronor och Västtrafik räknar med att få mellan 55 och 60 miljoner kronor i bidrag av staten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.