Nyårsläckerheter har åkt långt

Uppdaterad
Publicerad

På nyår planerar många för skaldjursbuffé. Men för vissa skaldjur är det många mils transport innan de väl når munnen. Och allt färre kommer från Västsverige.

Abba Seafood är Sveriges största skaldjursföretag och har sin fabrik i Kungshamn. Här skalades räkor för hand ända in på 80-talet. Men numera fiskas räkorna i Norra Ishavet, landas i Danmark, och åker tvärs igen om Europa till Tunisien för att skalas. Sen blir det kyllastbil tillbaka till centrallagret i Skara.

– Det här är inte fråga om att flytta produktion, säger Abba Seafoods produktionschef Anders Gunnarsson. Det här är en produktion som bara kan göras där och på det sättet, om det ska vara lönsamt.

Två dagars frakt i vardera riktning

Själva frakten tar två dagar i vardera riktning och för att behålla sin spänst läggs räkorna in i konserveringsmedel och en lag. Ur livsmedelssynpunkt finns inga risker med det här säger de Västnytt talar med. Däremot ska man inte tala om färska handskalade räkor i Sverige. Det vore bluff.

Kostnadsjakten driver

De som skalar räkorna i Tunisien klarar ungefär fem kilo räkor på en timme och de får en månadslön som motsvarar ungefär vad en svensk arbetare får ihop på en eller ett par dagar.

Abba jobbar hårt på sin miljöprofil och försöker fiska mer och mer msc-märkt fisk. Men de långa transporterna kan man inte avstå från enligt chefen.

– När det gäller mobiltelefoner, datorer och mycket annan elektronik så tillämpas principen att vi tillverkar saker och ting på andra ställen i världen där lönerna är lägre. Livsmedelsindustrin lever under exakt samma villkor som all annan industri. Kostnadsjakten driver oss till att göra det på det här sättet.

Hanna Nyberg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.