Totalt rör det sig om 160 nya elbussar i området. Avtalen, som är värda åtta miljarder kronor, tilldelas trafikföretaget Transdev.
– Det låter som mycket pengar. Men det är under en tioårsperiod. Avtalet omfattar alltså 800 miljoner kronor per år, och då ska man komma ihåg att Västtrafik har en omsättning på ungefär nio miljarder kronor varje år, säger Peter Hermansson, styrelseordförande i Västtrafik.
All stadstrafik eldriven år 2030
Målet är att all stadstrafik ska vara eldriven år 2030. Detta för att minimera lokaltrafikens miljöpåverkan, men också för att minska bullret i staden.
– Dels har vi ett politiskt beslut från fullmäktige att förhålla oss till, dels ser vi ju att det finns ett behov av att utöka busstrafiken. Vi får bland annat många rapporter om bussar som är överfulla i morgontrafiken, säger Peter Hermansson.
Fler bussar ingår i avtalet
Men upphandlingen omfattar inte enbart elbussar, utan kommer också att innefatta ytterligare 210 bussar, som ska drivas med biodrivmedel.
Under perioden fram till 2030 väntas många nybyggen och trafikomläggningar i Göteborgsområdet som kan komma att påverka busstrafiken.
– Vi ser i nuläget inte några hinder som vi inte kan lösa. Men fördelen med bussar är att man enklare kan lägga om sträckorna när det behövs, jämfört med exempelvis spårvagnslinjerna, säger Peter Hermansson.