I början av februari kom beskedet att Volvo och Northvolt kommer bygga en het ny batterifabrik i Göteborg. Den förväntas sluka ungefär lika mycket el som Uppsala stad.
Men enligt Göteborg Energi är det långt ifrån den enda elslukande satsningen som kommer bli av i staden. Stena, Göteborgs Hamnar och utbyggnaden av Volvo Lundby är tre andra verksamheter som kommer kräva stora mängder el. Och det kan leda till problem.
Kapacitetstak nått om bara tre år
Göteborg Energi räknar med att de här verksamheterna tillsammans med den allmänna elförbrukningen kommer dra upp elbehovet rejält.
– Vi ser ett fördubblat energibehov om bara 15 år, säger Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät.
Men det befintliga elnätet är helt enkelt inte rustat för den stora elektrifiering som Göteborg just nu genomgår och att bygga ut det tar lång tid.
Elnät tar lång tid att bygga ut
Flaskhalsen i processen är inte konstruktionerna i sig, utan själva tillstånden att bygga dem. Det kan idag ta upp till 10 år bara att få tillstånd från Energimarknadsmyndigheten för att dra nya kablar och ledningar. Det handlar om många turer myndigheter emellan för att byggnation av nya konstruktioner och ledningar ska möjliggöras.
– Den långa handläggningstiden är orimlig, säger Lars Edström.
3 februari publicerade regeringen en nationell strategi för elektrifiering i landet. Som del av satsningen ska man försöka halvera tillståndsprocesserna för att bygga ut elnät i landet. Myndigheter samarbetar idag för att effektivisera processen och det förväntas man kunna göra senast 2025.
Nya satsningar kan få vänta på el
Lars Edström säger att man kommer kunna förse alla planerade satsningar med den el som behövs. Han säger dock att man är beroende av effektiva tillståndsprocesser redan nu, bland annat för den nya batterifabriken. Det är dock klart att nya satsningar som ännu inte är planerade behöva vänta på el i framtiden om inte utbyggnad i och till Göteborg sker snabbt.