I juletid blir människor mer generösa än under resten av året. Foto: TT

Pengar gör oss egoistiska men vid jul slår givmildheten till

Publicerad

Forskning visar att när vi tänker på pengar bli vi extra egoistiska. Men när december kommer bli vi istället mer givmilda vilket många välgörenhetsorganisationer märker av.

– För många välgörenhetsorganisationer är jultiden en stor del av de årliga intäkterna, säger Joakim Sandberg, forskare i filosofi på Göteborgs universitet.

Joakim Sandberg driver en forskargrupp i finansiell etik.

– Det handlar om pengar och etik. När vi tänker på pengar tenderar vi att bli mer självcentrerade, säger han.

Han berättar att forskare gjort flera psykologiska experiment på ämnet. De visar att om pengar blandas in i bilden blir människor mer egoistiska och mindre samarbetsvilliga.

– När det kommer till pengar är inte de välgörande dragen hos oss lika aktuella. Det märks i affärsverksamheter som innefattar stora summor pengar. Då har vi väldigt svårt att se någon etisk eller samhällelig dimension. Vi blir väldigt roffiga, säger Joakim Sandberg och påpekar att det blir stora samhällsproblem om pengar får styra för mycket.

Förändras under julen

När julen står för dörren sker dock en förändring menar han. I december arrangeras fler insamlingar och välgörenhetsaktiviteter.

– Vi har ett kulturellt fokus på givande under december vilket välgörenhetsorganisationer känner till.

Joakim Sandberg menar också att det känns mer okej för många att be om hjälp i just december. Tillsammans med den ökade givmildheten leder det till en god spiral.

Många välgörenhetsorganisationer är medvetna om det här och arrangerar därför extra insamlingar under december berättar Sandberg.

– Människan är ofta mer benägen att dela med sig till sin familj än till främlingar. Men under julen spiller givmildheten även över till främmande personer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.