Evald Hermansson ska betala över 80 000 kronor. Foto: Privat/SVT

Telefonsäljare fick pensionär att köpa bredband för 80 000 kr

Uppdaterad
Publicerad

Företaget SwedfoneNet har verkligen lyckats med sin telefonförsäljning. Till Evald Hermansson sälde de sex abonnemang som hittills kostat honom över 30 000 kronor. Slutnotan kan bli betydligt högre.

Evald Hermansson bor utanför Vårgårda. Han har fiber indraget i huset men kan inte ens använda en dator. Trots det har han har ändå via telefonförsäljare lurats att teckna inte mindre än fyra abonnemang för mobilt bredband hos SwedfoneNet.

Han är även tecknat ett abonnemang för fast telefoni och ett för mobiltelefon. Varje månad får Evald en saftig räkning.

– Varje månad kommer det räkningar. Det är cirka 3000-4000 kronor i månaden. Det har blivit väldigt mycket, säger Evald Hermansson som är 71 år gammal.

Det kan ju tyckas märkligt att Evald Hermansson tecknat så många bredbandsavtal när han inte kan använda en dator.

–  De ringer och pratar och jag är alldeles för snäll, säger ja till mycket. Jag har inte vett att säga nej, och de säger att det är nästan gratis, förklarar Evald Hermansson.

Kan betala över 80 000

Evald Hermansson har under ett drygt år betalt över 30 000 kronor för sina abonnemang, och det är inte ens hälften av vad det kommer kosta totalt. SwedfoneNet har tecknat företagsabonnemang med Evald och då löper hans avtal i 36 månader.

Det innebär att det är mer än 50 000 kronor kvar att betala. Det är också underligt att Evald Hermansson har företagsabonnemang när han inte haft något aktivt företag sedan 2003.

SwedfoneNet vägrar säga upp abonnemangen om inte Evald betalar resterande 23 månader.

Får hjälp av släkting

Nu har Evald Hermansson fått hjälp av en släkting för att riva upp abonnemangen. De kräver att Evald Hermansson inte ska behöva betala resterande skuld samt att abonnemangen ska hävas. Men på Swedfonenet svarar man att de faktiskt har hjälpt Evald Hermansson.

– Anledningen till att Evald fått totalt 6 stycken abonnemang är att han tidigare haft 6 stycken företagsabonnemang utspridda på olika operatörer . Vi har samlat alla hos oss, sänkt hans månadskostnad och dessutom löst ut honom från de andra operatörerna, säger Warsame Osman på SwedfoneNet.

Men det tillbakavisar Magdalena Svensson som är Evald Hermanssons systerdotter.

– Det var inte 6 stycken andra abonnemang, och de var inte heller företagsabonnemang.

Vill ha svar via mail

På SwedfoneNet hävdar man att man försökt att nå Evald Hermansson för att försöka reda ut hans bestridan, men att de inte kunnat nå honom.

– Vi är måna om att han ska bli nöjd med affären hos oss så han är välkommen att höra av sig till vår kundtjänst så hjälper vi honom med hans ärende, säger Warsame Osman på SwedfoneNet.

Magdalena Svensson säger att hon bett att SwedfoneNet ska svara via mail till henne istället för att ringa till Evald. Men de har inte velat prata om fakturor och abonnemang via mail. De har istället bara bett att få ringa. Och Evald Hermansson har fått det tufft med ekonomin efter alla fakturor.

– De ringer och pratar och matar på. De är lite luriga och vill sälja sina varor. Jag behöver inte köpa allt. Jag är för lättlurad, säger Evald Hermansson.

Evald Hermansson och Magdalena Svensson har nu gått till Allmänna reklamationsnämnden, (ARN) för att få igenom sina krav.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.