Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Positiva nyheter påverkar Göteborgs självbild

Göteborg är den mest sociala storstaden i världen, enligt bokningssajten Hostelworld. Foto: SVT

Bilden av Göteborg har de senaste åren kantats av skottlossningar och gängkriminalitet. Men förra veckan kom nyheten om att göteborgarna är världens mest sociala folk och nu har också kaffet i Göteborg korats till Sveriges bästa. Men det påverkar inte Göteborgs varumärke, enligt Eva Ossiansson, varumärkesexpert vid Göteborgs universitet.

Bilden av Göteborg som världens trevligaste stad eller staden som har landets godaste kaffe kan bidra till att skapa en positivare bild. Positiva nyheter kan generera en vilja att ta tillvara på den potential som finns i en stad, men den bilden av staden kräver mer än några positiva nyheter på längre sikt, menar Eva Ossiansson.

– Det krävs mycket mer då. Men för tillfället kan man känna sig lite extra stolt och få en bättre självbild. Det är ju ingen som inte skulle bli glad av att höra något positivt om sin stad. Medborgarna är stadens bästa varumärkesambassadörer. Stolta, glada och som njuter gott kaffe.

Jämföra äpple med päron

Göteborg är enligt en undersökning den mest sociala storstaden i världen. Trots att det under de senaste åren har varit oroligt i staden, är göteborgarna ändå de som är mest positiva till sitt sociala liv.

– Det är en sak att titta på fakta och vad som sker i en stad vad gäller till exempel brott och olika projekt som startas upp, en annan sak att titta på vad människor tycker och känner, säger Eva Ossiansson. Även om det finns problem i en stad, kan människor ändå känna sig positiva.

Skillnaden beror enligt Eva Ossiansson på hur studierna har genomförts och vad som efterfrågats. Det som sker i verkligheten behöver inte nödvändigtvis ha en direkt korrelation till invånarnas känslor i ett större perspektiv, för Eva Ossiansson är det som att jämföra äpplen med päron.

– Medborgares strävan efter livskvalité såsom att tycka det är mysigt att gå på café i Haga eller att ha en wifi-vänlig stad kan vara delar av vad de förknippar med sin stad. En stad har flera olika perspektiv, säger Eva Ossiansson som nämner New York som ett exempel.

– Förr fanns det mycket kriminalitet i staden, men man tog tag i sina problem, utvecklade sina positiva sidor och vände den bilden.

Kan bli motsägelsefullt

Men Eva Ossiansson menar även att det kan bli motsägelsefullt om bilden av Göteborg bara är för positiv samtidigt som staden har kantats av flera utmaningar som måste tas på allvar.

– Några av dem är typiska storstadsproblem som till exempel segregation samt bostadsbrist, men det är oroväckande att medborgarnas förtroende för politikerna har naggats i kanten efter till exempel folkomröstningar som politiker inte lyssnat på.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer