Foto: SVT

PR för miljoner i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

Kommunala bolag och förvaltningar köpte PR-tjänster för 36 miljoner mellan 2011 och 2013, varav flera köp kan strida mot lagen, skriver Göteborgs-Posten.

Det är stadsledningskontoret som gått igenom de kommunala bolagen och förvaltningarnas PR-köp efter att GP avslöjat att 400 000 kronor spenderats på kommunikationsbyråer för att kunna bemöta Uppdrag gransknings reportrar i samband granskningen av fastighetsmässan Mipim i Cannes.

Undersökningen visade att kommunala bolag och förvaltningar i Göteborg mellan 2011 och 2013 betalat fyra PR-byråer 36 miljoner kronor. Flera gånger handlade det om tjänster som kommunens egna anställda kunnat utföra gratis.

Kvittoskandal i Göteborgs kommun

Flera tjänster kan dessutom ha köpts i strid mot gällande upphandlingslagar.

Kommunikationsavdelningen vid stadsledningskontoret har nu tillsammans med Upphandlingsbolaget beslutat att påbörja ett arbete med att ta fram ett ramavtal när det gäller inköp av kommunikationstjänster.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kvittoskandal i Göteborgs kommun

Mer i ämnet