De självkörande bussarna ska testas under fyra veckor på Chalmersområdet. Foto: SVT

Premiär för självkörande buss i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

På torsdagen var det premiär för självkörande bussar i Västsverige. Det är på Chalmersområdet som en buss till att börja med kommer att köra en testtur under fyra veckor.

Ingen formell förare är med, men däremot en person som övervakar, och säkerhetsmässigt verkar det som om det fungerar. Det är en rätt så liten buss tillverkad i Frankrike, med plats för tio sittande passagerare, samt en plats för den som ”kör”. Men det finns ingen ratt, bara en handmodul som kommer från ett tv-spel. Och det är en fördel att sitta, inbromsningarna kan bli rätt så snabba.

Ibland klingar bussen till med en klocka som inte låter som någon annan signal i Göteborg. Det märks att det är ny teknik på många sätt. Men det mesta av den avancerade tekniken är väl gömd, och som passagerare ser man inte mycket av den. Men den finns där, det är helt säkert.

Sämre start i Stockholm

– Det är en självkörande buss i blandad trafik på allmän väg i central Göteborg, säger Birger Löfgren, projektledare RISE Viktoria. Och det är stort tycker jag, för att det är bara på det här sättet som vi har en chans att få en uppfattning om vilken potential den här tekniken har och vilka begränsningar den har. Vi vill få bra förutsättningar för en hållbar stadsutveckling helt enkelt.

Lite sämre start fick motsvarande buss i Kista i vintras, där man provade självkörande buss för första gången i Sverige, men då var det snö och is på vägen som krånglade till det. Där fick övervakaren gå in lite mer och hjälpa till med körningen manuellt, men här i Göteborg på vårkanten verkar det inte behövas.

Bussen tycks här för att stanna

De flesta hör säkert mycket om självkörande bilar som kommer mer och mer, men den här typen av buss finns redan även i bland annat Frankrike, USA, Schweiz och Australien. En teknik som verkar vara här för att stanna.

– Runt i 30–40 tal platser runt om i världen så pågår det försök med den här typen av fordon, men det är bara ett fåtal av dom som faktiskt testar i blandad trafikmiljö, såsom vi gör här i Sverige, och det är unikt, säger Birger Löfgren, projektledare RISE Viktoria.

Och skulle någonting oväntat hända, stannar bussen direkt.

Nu finns det ju risk eller chans att det kommer många göteborgare och vill prova det här?

– Det är ju kanon! Kom hit och prova,  säger Birger Löfgren, projektledare RISE Viktoria.

Har du något namn på bussen ännu?

– Nej, skrattar, Birger Löfgren, projektledare RISE Viktoria, men vi får väl utlysa en tävling?

Bussprojektet i Göteborg

En del av regeringens samverkansprogram ”Nästa generations resor och transporter”

Finansieras till delar av Vinnova genom Drive Sweden

Under maj månad måndag–fredag har allmänheten möjlighet att provåka utan kostnad dagligen mellan 08.00–16.00

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.