Göteborg och Mölndal går ihop och satsar miljontals kronor på ett nytt system för lånecyklar. Det nya systemet kommer att forsätta gå under namnet Styr & ställ som Göteborgs stad äger, men kommer från och med våren skötas av det tyska företaget Nextbike. Kommunerna siktar på ett större och mer modernt system än tidigare.
– Framför allt kommer man som användare att uppleva det som enklare eftersom den nya tekniken gör att man lättare kan köpa ett abonnemang. Det blir också lättare att betala och hämta ut cykeln från systemet, säger Sara Boije af Gennäs, projektledare trafikkontoret Göteborgs stad.
Det ska bli 1 750 nya cyklar med smart teknik och en mycket större yta för systemet.
Nya miljonkostnader
Det nya systemet finansieras inte genom reklamintäkter som det gamla av företaget JCDecaux. Det nya systemet kommer därför att kosta kommunerna gemensamt 12,6 miljoner kronor per år.
– Vi kommer att höja kostnaden för användarna lite grann. Bara det gör att vi får intäkter som täcker 50 procent av kostnaderna.
Varför välja bort ett system som inte innebär dessa miljonkostnader?
– Det beror på vad man får. Vi bedömde att vi behöver en leverantör som är helt fokuserad på tjänsten, på lånecykelsystem. Det vi har haft är ett reklamföretag som lagt till lånecyklar. Vi får så mycket mer om vi har en aktör som sin affärsidé att fokusera på lånecyklar. Vi har fått det tidigare systemet gratis, men vi har verkligen betalat genom att upplåta mark där företaget tjänar pengar genom reklam.
Dyrare för användaren
I nuläget kostar det 75 kronor per år att vara en del av lånesystemet för användare. Med det nya systemet fyrdubblas priset till 300 kronor per år.
– Vi har tittat på nivåer i andra städer. Stockholm och Malmö har mellan 250 och 300 kronor per år. Ytan för systemet är tre gånger så stor som i dag och som användare får du så mycket mer. 300 kronor per år är inte mycket pengar.