När trafikverket senast presenterade järnvägstunneln Västlänken så fanns räddningsschakt och korta gulfärgade servicetunnlar utritade med jämna mellanrum längs tunneln – ut och in gångar som också ska användas av räddningstjänsten om det händer en olycka.
Men räddningstjänsten är inte nöjd med den här lösningen.
– Det värsta som kan hända i en tågtunnel är att ett tåg fattar eld. Då är det tidsfaktorn som är viktig att räddningspersonal kommer fram så snart det nånsin går och då är det snabbaste sättet, som vi påstår, via en parallell tunnel, säger Lars Klevensparr, direktör räddningstjänsten Storgöteborg.
I en remiss till Trafikverket kräver Räddningstjänsten att man i stället bygger en räddningstunnel parallellt med järnvägstunneln under hela centrala Göteborg .
OmTrafikverket ändå bygger enligt sitt eget förslag med korta servicetunnlar och räddningsschakt så menar Räddningstjänsten att deras arbete försvåras så mycket att dom måste ha extra resurser.
– Vi kommer att behöva lägga mycket mer tid på övningstid än normalt och vi förväntar oss att Trafikverket finansierar något övningskoncept åt oss, säger Klevensparr.