Rapporten visar bland annat att kalaset under 6 dagar hade 1,7 miljoner besök, varav 225 000 besök på EuroPride. Förutom att det var många besökare var besökarna nöjda enligt rapporten.
– Vi har fått de bästa betygen någonsin, 91 procent av våra besökare gav Kulturkalaset de högsta betygen, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.
Vad gillade publiken mest?
– Att det fanns något för alla, bredden i våra program och att vi hade samarbeta med så många och kombinerat det så bra.
Kalaset kommer att göras om
Trots framgångerna kommer festivalen att förändras. Bland annat kommer festivalen ändra namn till Gothenburg Festival.
– Vi kommer att förändra tiden för festivalen, nästa år kommer kalaset börja en vecka tidigare. Namnet är en ändring och sedan kommer vi att ha olika teman varje år. Vi har även ambitioner att skapa en stor internationell höjdpunkt, berättar Tasso Stafilidis.
Och vad är orsaken till att förändringarna?
– Vår styrelse har beslutat att det ska ske en sådan förändring och göra en internationalisering av festivalen.
Hoppas på fortsatt stort engagemang
Nästa år kommer det också att vara mycket körsång, eftersom man samarbetar med European choir games.
– Vi hoppas att det ska vara lika många som ska fortsätta att engagera sig för en angelägen festival för vår stad, säger Tasso Stafilidis.