Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Cecilia Andersson och Maria Hasselskog driver en resebyrå i Göteborg – hör deras vädjan om stöd för att kunna ersätta sina kunder i klippet ovan. Foto: SVT

Resebyråerna i kris – vädjar om krisstöd

Uppdaterad
Publicerad
Coronakrisen har i princip slagit ut resebranschen. Flygbolagen har fått krisstöd och resenärer har i många fall laglig rätt att få tillbaka pengarna för bokade men inställda resor. Nu slår resebyråerna larm och vädjar om stöd för att inte gå under innan krisen är över.

Hör ägarna till resebyrån Go West  i Göteborg förklara deras situation i klippet ovan.

Rese- och turistbranschen lamslogs i samma stund som länderna började stänga sina gränser. Flera flygbolag har gått eller är nära att gå i konkurs. Men exempelvis statligt ägda flygbolaget SAS fick i mars en kreditgaranti om tre miljarder kronor av regeringen.

Strax efter vädjade Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen om att regeringen skulle inrätta en stödfond. Den fonden skulle kortfattat gå ut på att researrangörer skulle kunna låna pengar för att sin tur ersätta kunder för resor de köpt.

Hittills har inte regeringen hörsammat deras vädjan.

– Vi är skyldiga enligt paketreselagen att ersätta våra kunder till hundra procent och det är bra. Problemet är bara att vi redan har köpt kundernas flygbiljetter och hotellrum. Vi får ingen ersättning och hamnar alltså i kläm, säger Cecilia Andersson, delägare på resebyrån Go West.

Cecilia Andersson och Maria Hasselskog, båda delägare, berättar att de drivit resebyrån i 22 år. De erbjuder paketresor till i första hand Nordamerika.

Regeringen avvaktar

Nu befinner de sig i en kris de inte hade räknat med. Och de anser att varken flygbolag eller regering tar deras och andra byråers situation på tillräckligt stort allvar. Förutom stödet de vädjar om uppmanar de också flygbolagen att skynda på sina ersättningar.

Freja Annamatz, presskommunikatör på SAS, skriver så här i ett mejl till SVT:

– SAS återbetalar flygbiljetter för inställda flygningar, till resebyråer och privatpersoner. Men eftersom vi har exceptionellt stora mängder av återbetalningar så kommer det tyvärr att ta betydligt längre tid än vanligt, vilket vi beklagar.

Näringsministern Ibrahim Baylans (S) pressekreterare hänvisar till ett tidigare svar, på frågan om resebyråernas förslag om en stödfond:

”Det kommer in många förslag till regeringen om sätt att mildra effekterna av coronapandemin. Vi välkomnar förslagen och utesluter inte fler åtgärder”.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nya coronaviruset

Mer i ämnet