Riksrevisionen strösslar inte med beröm till Västra Götaland i sin rapport om svarstiden på SOS-alarm. Foto: Johan Nilsson/TT

Riksrevisionen: Västra Götalandsmodell påverkade SOS Alarm i hela Sverige negativt

Uppdaterad
Publicerad

Med hjälp av egna sjuksköterskor skulle regionen ta över bedömningar av vårdärenden och prioritering av ambulanser, medan SOS Alarm skulle fortsätta som larmoperatör. Ett samarbete som skulle underlätta.

Nu pekar Riksrevisionen på att modellen där Västra Götaland bistått har påverkat hela Sverige negativt.

När man ringer SOS Alarm är målet att någon ska svara inom åtta sekunder. Men det målet har man inte lyckats nå de senaste tio åren, visar en ny rapport som Riksrevisionen genomfört.

Svarstiderna varierar också på var du bor och när du ringer. Under sommarmånaderna tar det längre tid att få svar, och i Uppsala län får du betydligt snabbare svar än i Västra Götalandsregionen.

Riksrevisionen skriver att det avtal som VG-regionen hade med SOS Alarm påverkat hela organisationen negativt. I avtalet skulle personalen från regionen koppla ihop sig med SOS Alarm när det gällde sjukvårdslarm inom 30 sekunder.

SOS Alarm väntade på Västra Götalandsregionen

Men Riksrevisionen pekar på att VG-regionen hade svårt att hitta bemanning och att SOS Alarm inte visste om regionen hade bemanning att koppla ihop sig.

Därför, menar Riksrevisionen, var det svårt för SOS alarm att förutse vilken personalstyrka som behövdes – något som alltså gick ut över alla som ringde 112.

Slopad modell

Under vissa perioder kunde regionen inte koppla ihop sig i över 50 procent av fallen – vilket tvingade SOS Alarm att ta över ansvaret.

– Operatörer har tyckt att det har varit stressigt och jobbigt att inte veta när regionen är med eller inte, säger Dimitrios Loannidis, projektledare på Riksrevisionen.

Enligt VG-regionen var det personalbrist som låg bakom problemen. Tidigare i år valde man att slopa modellen och från årsskiftet kommer SOS Alarm ta över bedömningarna.

SVT Väst har sökt VG-regionen för en kommentar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vilket nummer ringer jag i en akut situation? Tre vanliga frågor om larmsamtal. Foto: Fredrik Sandberg/TT/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.