Så här ser rockbandet t-shirt ut – och regionens logotyp. Foto: Västra Götalandsregionen

Rockband stal regionens logga

Uppdaterad
Publicerad

Rockbandet Ultra Satan tog sig friheten att ”låna” symbolen för Västra Götalandsregionen när de tryckte upp bandtröjor. Regionen svarade med att varna skivbolaget för rättsliga åtgärder.

– Det är ett varumärkesintrång, vi har inte gett tillåtelse till detta, säger Lars Mossberg, strategisk kommunikatör.

Inför en konsert på utestället Pustervik i Göteborg publicerade skivbolaget Höga Nord Rekords, en inbjudan på sociala medier. I inlägget stod Västra Götalandsregionen som medarrangörer till spelningen och de publicerade även en bild av en bandtröja där en stor logotype tryckts intill bandnamnet ”Ultra Satan”.

– Den är identisk med vår logga, rakt av, säger regionjuristen AnnaKarin Jonsson.

”Ett varumärkesintrång”

Regionen såg inte mellan fingrarna på att deras logotype olovligen använts. När de fick nys om konsertinbjudan och de upptryckta tröjorna agerade de snabbt för att hävda sin ensamrätt till symbolen.

– Vi tog kontakt med skivförlaget och tydliggjorde att de gjort är ett varumärkesintrång, säger Lars Mossberg, strategisk kommunikatör på Västra Götalandsregionen.

Regionen har krävt att skivbolaget stoppar all försäljning av tröjorna och att de förstörs. I annat fall hotar de med att vidta rättsliga åtgärder.

Skivbolag vill inte intervjuas

Vi når Mathias Nilsson, som driver skivbolaget Höga Nord Rekords, han vill inte låta sig intervjuas av SVT Nyheter Väst.

Men i ett mail till regionens jurist har han bett om ursäkt å bandet ”Ultra Satans” vägnar för deras upptåg.

”Deras tanke var aldrig att skada eller begå varumärkesintrång. Deras handling var endast av konstnärlig karaktär”, skriver Mathias Nilsson i mailet.

– Förlaget tyckte det var pinsamt och bad om ursäkt. Man får se det som ett försök till skämt, säger Lars Mossberg, som aldrig tidigare varit med om att Västra Götalandsregions logotype blivit stulen.

Kommer ni följa upp så att tröjorna verkligen inte säljs eller används mer?

– Vi litar på att förlagsägaren vidtar de åtgärder vi krävt och att de inte upprepar sig. Vi har fått en bra respons och har en bra dialog, säger Lars Mossberg, strategisk kommunikatör.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.